Viser treff 81-100 av 253

    • Å stå alene: Pedagogisk arbeid med barnehagebarn i fosterhjem 

      Skaug, Linda Severine Kolloen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-11)
      Tittel: Å stå alene: Pedagogisk arbeid med barnehagebarn i fosterhjem. Bakgrunn og formål: Barn i fosterhjem kan ha en risiko for en svakere sosial- emosjonell fungering på grunn av omsorgssvikt. Ved 8 årsalder viser barn som ble plassert før 2-3 årsalder mer utagerende og innadvendt atferd. Det er også en risiko for svakere allsidig utvikling. Barnehagen er en arena for tidlig innsats, og det ...
    • En kvalitativ undersøkelse om hvordan man kan legge til rette for barn med selektiv mutisme i barnehagen 

      Eriksen, Gunnhild (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      Denne oppgaven handler om tilrettelegging av selektiv mutisme i barnehagen. I oppgaven sammenlignes selektiv mutisme med sjenanse, sosial angst og fobi, diagnosekriterier ICD-11 og DSM-5 brukes for å få en større forståelse av diagnosen. Konsekvenser for selektiv mutisme kan være problemer med vennskap og dårlig selvtillit, det er sjeldent barn vokser fra seg denne diagnosen. problemstillingen i ...
    • Barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) - Hvilke erfaringer har foresatte til barn med autismespekterforstyrrelse ved bruk av ASK? 

      Gotvassli, Mathilde Nilsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse om foresattes erfaringer med alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Jeg har gjennomført fem intervju av foresatte til barn med autisme som bruker ASK. Jeg ønsket å framskaffe kunnskap om hvordan foresatte erfarte bruk og opplæring av ASK. Barn med autisme kan ha vansker med språk og kommunikasjon, og ASK kan spille en viktig rolle i å støtte ...
    • Hvordan påvirker stressproblemer elevenes skolehverdag- og hvilke type hjelp kan elever få i møte med barne- og ungdomspsykiatrien? En studie med kvalitativ forskningsmetode og kvalitative intervjuer av ansatte i BUP 

      Sørum, Ruben (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Formålet mitt med oppgaven var todelt. Først og fremst ønsket jeg å få mer kunnskap om temaet stress blant barn og ungdom slik at jeg på best mulig måte kan håndtere slike saker i en framtidig jobb. Samtidig vises det at stressproblemer blant dagens barn og unge er i vekst og det er derfor et relevant tema for dagens samfunn. Jeg hadde også et ønske om å undersøke det stadig mer omtalte temaet stress ...
    • Sosial kompetanse- Hva er det, og hvordan arbeides det med det? 

      Lieng, Eirik Svendsrud (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-13)
      Jeg har gjennomført en kvalitativ masterstudie. Formålet med studien var å besvare problemstillingen «hvordan forstår og arbeider lærere med sosial kompetanse?», samt forskningsspørsmålene «hvordan påvirker Læreplanen 2020 og Fagfornyelsen arbeidet med sosial kompetanse? A) Forebyggende arbeid i klasserommet, og B) Tilpasset opplæring og spesialpedagogiske tiltak.» For å besvare dette har jeg innhentet ...
    • "Hadde det ikke vært for ho Astrid, så vet jeg ikke hvordan det hadde gått" Foresattes beskrivelser av fellesnevnere for en god spesialundervisning i den videregående skolen for elever med autismespekterforstyrrelser 

      Grimstad, Inger-Ann J. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-13)
      Forsking som foreligger om spesialundervisning i skolen, tenderer mot å ha fokus på det som ikke fungerer. Denne masteroppgaven har til hensikt å beskrive hva som kjennetegner god spesialundervisning. Søkelyset rettes mot foresattes opplevelser av spesialundervisning og på praksis som erfares som fungerende for elever som har autismespekterforstyrrelser i videregående skole. Problemstillingen er som ...
    • Inkludering og elever med stort læringspotensial En casestudie av elevers opplevde inkludering 

      Porsanger, Camilla (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)
      Sammendrag Formålet med denne casestudien var å søke kunnskap og data, som enten kunne gi ny-, utfyllende-, eller motstridende informasjon, om hvordan elever med stort læringspotensial beskriver sin opplevelse av å være inkludert i skolen. Jeg ønsket informasjon om elevgruppen som kunne være nyttig for skolen i fremtiden. Min problemstilling var; Hvordan beskriver elever med stort læringspotensial ...
    • Lærer i møte med elever som viser utagerende atferd 

      Skogstad, Eva Torill (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)
      Sammendrag Formålet med dette masterstudiet er å undersøke hvordan lærere møter elever som viser utagerende atferd. Studiens problemstilling er: «Hva fremstår som lærernes måte å møte elever som viser utagerende atferd»? Disse møtene med elevene krever handlinger som svarer til situasjonen. Dette er kompetanse som undersøkes nærmere gjennom forskningsspørsmålene: Hva sier og gjør lærere i ...
    • Hvorfor kan de andre, men ikke jeg? Elever forteller fra sin skolegang med lese- og skrivevansker. De beskriver hvordan dette opplevdes for dem, samt hva det betydde når de på videregående fikk diagnosen dysleksi 

      Tessem, Eva Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-06)
      Sammendrag Tittel: Hvorfor kan de andre, men ikke jeg? Elever forteller fra sin skolegang med lese- og skrivevansker. De beskriver hvordan dette opplevdes for dem, samt hva det betydde når de på videregående fikk diagnosen dysleksi. Formål: Hensikten med denne undersøkelsen er å få innblikk i livsverdenen til elever som har gjennomgått skolegangen med lese- og skrivevansker og først da de gikk på ...
    • Hvilken akademisk selvforståelse har unge kvinner med Asperger syndrom som har fått diagnosen sent i livet? 

      Buskli, Gerd Eli (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-06-04)
      Teamet for studien er unge kvinner med Asperger syndrom og deres akademiske selvforståelse. Formålet med denne studien har vært å belyse den akademiske selvforståelsen tre unge kvinner med uidentifisert Asperger syndrom hadde gjennom grunnskoleforløpet sitt. Problemstillingen er som følger: «Hvilken akademisk selvforståelse har unge kvinner med Asperger syndrom som har fått diagnosen sent i livet?» ...
    • Læreres erfaringer med innføring og bruk av digitale hjelpemidler, for elever med en dysleksidiagnose 

      Boine, Lone Merete Nergård (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-26)
      Sammendrag Temaet for denne masteroppgaven er hvilke erfaringer lærere har når de har elever med dysleksi i klassen, som får lese- og skrivestøtte av digitale hjelpemidler. Studien baserer seg på semistrukturerte intervjuer med tre lærere som jobber i mellomtrinnet og ungdomsskolen i tre ulike kommuner i Norge. Problemstillingen for oppgaven har vært: Hva forteller lærere om sine erfaringer ...
    • Hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av Nordsamisk fonemtest? 

      Thomassen, Gunn Marit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)
      Sammendrag Temaet i denne oppgaven omhandler bruk av Nordsamisk fonemtest (Sámegiel fonemteasta) i arbeidet med å avdekke språklydsvansker hos nordsamiske barn. Testen ble utviklet i 2008 – 2009. Den blir brukt for å kartlegge nordsamiske språklyder. Etter at testen ble tatt i bruk av samiske fagpersoner, har det ikke vært gjennomført noen studier som omhandler erfaring med å bruke dette testverktøyet. ...
    • "Det var ikke noe for meg". En kvalitativ studie om elever som avbryter videregående skole 

      Nordstrand, May-Elin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-23)
      Hensikten med denne studien er å finne ut hvordan ungdommer som avbryter den videregående skole opplever deres situasjon. Det er brukt en hermeneutisk tilnærming til problemstillingen «Hvordan fremstår valget om å avbryte videregående skole, og hva er alternativene for de som velger å gjøre det?». For å finne svar på dette ble masteroppgaven avgrenset til å bruke et kvalitativt forskningsintervju. ...
    • Barnehagelæreres språkarbeid med suksessivt tospråklige barn i barnehagen 

      Alstadsæter, Tove (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)
      Sammendrag Denne masteroppgaven retter søkelyset på hvordan barnehagelærere arbeider med språk og suksessivt tospråklige barn. Problemstillingen er som følgende: Hvilke muligheter og utfordringer møter barnehagelærere i sitt språkarbeid med suksessivt tospråklige barn i barnehagen Til problemstillingen er det knyttet fire hovedpunkt som grunnlag for utdyping. Det er punktene; språkarbeid, ...
    • En kvalitativ studie om å skape gode dialoger med elever som har sosiale og emosjonelle vansker 

      Hansen, Kari Røe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)
      Denne forskningsoppgaven omhandler hvordan lærere kan skape gode dialoger med elever som har sosiale og emosjonelle vansker. Det er en kvalitativ studie, hvor det er intervjuet tre lærere på ungdomskoletrinnet om deres kunnskaper og kompetanse om dialoger, kommunikasjon og relasjon. Utvalget av informanter ble gjort gjennom et strategisk utvalg av informanter, basert på variasjon av kjønn, alder og ...
    • Hvordan få trygghet i en kropp som trenger hjelp? - Personer med funksjonsvariasjon sine fortellinger om møter med hjelpeapparatet etter seksuelle overgrep 

      Thunem, Ingrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-12)
      Denne masteroppgaven belyser relasjonene mellom hjelpeapparatet og funksjonsvarierte som har opplevd seksuelle overgrep. Hjelpeapparatet defineres som primær- og spesialisthelsetjeneste, samt ansatte i skole og andre hjelpesystemer. Både psykisk og fysisk hjelpeapparat er inkludert i oppgaven. Studiens analyse og diskusjon bidrar med relevante refleksjoner for de som i sitt yrke møter funksjonsvarierte ...
    • "Goddag mann økseskaft". Om læreres perspektiv på opplæring for flerspråklige elever med språk- og/eller kommunikasjonsvansker 

      Lans, Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Flerspråklige elever med språk- og/eller kommunikasjonsvansker er en stor og uensartet gruppe, både når det gjelder norskferdigheter og hvordan språkvanskene kommer til uttrykk. Det er lite forskning tilgjengelig om denne elevgruppen, og den forskningen som finnes handler i stor grad om utredning og i mindre utstrekning om hvilke typer tiltak som vil være passende. Selv om identifisering og ...
    • En casestudie av rutiner rundt kartlegging av yrkesfagelever i norsk 

      Gunvaldsen, Inger Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)
      Bakgrunnen for undersøkelsen er en casestudie basert på kvalitative intervju med avdelingsledere, rådgivere for pedagogisk-psykologisk tjeneste og norsklærere ved to videregående skoler. I alt deltok sju intervjupersoner, hvorav alle har en tilknytning til yrkesfaglig programområde. Formålet med undersøkelsen har vært å trekke erfaringer fra intervjupersonenes kjennskap til rutinene for kartlegging ...
    • Prediksjon av tidlige leseferdigheter. En kvantitativ studie. 

      Rauø, Guro Kleven (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)
      Sammendrag Denne studien undersøker prediktiv validitet av «Literate – screeningtest for dysleksi hos barn», som er utviklet gjennom The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia (TLD) ved UiT, Norges Arktiske Universitet. Dette gjøres ved å undersøke 1) hvor sterk sammenhengen mellom leserelaterte kognitive ferdigheter, målt med deltester fra «Literate» og ordavkoding ett år senere er, 2) hvor mye av ...
    • En kvantitativ studie om sammenhengen mellom pragmatisk kompetanse ved 8,5år, og språk- og kommunikasjonsutvikling ved 18 og 36 måneder. Basert på informasjon fra Den norske mor, far og barn undersøkelsen, og Språk-8 studien 

      Pettersen, Anja Helen Høyen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)
      Hensikten til masteroppgaven var å undersøke om det finnes tidlige kjennetegn ved 18 og 36 måneder som predikere senere pragmatisk kompetanse ved 8,5år. Pragmatisk kompetanse handler om å ha ferdigheter til å bruke kommunikasjon funksjonelt i ulike sosiale settinger. Masteroppgaven er skrevet i samarbeid med Språk-8 studiet, som er et delstudie av Den norske mor, far og barn undersøkelsen (MoBa), ...