Show simple item record

dc.contributor.advisorNerskogen, Even
dc.contributor.authorNeple, Thomas
dc.contributor.authorLutz, Aleksander
dc.date.accessioned2018-10-22T07:34:00Z
dc.date.available2018-10-22T07:34:00Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractHærens grunnleggende befalsutdanning (GBU) har siden 2003 vært gjennom flere endringer, både i struktur og lokalisering. I 2013 ble utdanningsmodellen igjen endret ved at Hærens befalsskole, fra å være basert på en desentralisert utdanning hos Hærens avdelinger nå ble sentralisert under et felles utdanningsløp på én lokasjon. Hyppige omorganiseringer kan kanskje antyde at tidligere reformer og endringer ikke har gitt resultater som planlagt. Forsvaret har nylig innført en ny spesialistordning for befal og vervede. Dette gjør at viktigheten av en god befalsutdanning sannsynligvis har blitt enda mer relevant, ettersom den nå skal legge til rette for et livslangt løp som fagspesialist. Oppgaven tar sikte på å undersøke hvordan endringsprosessen tilknyttet omorganiseringen av Hærens befalsskole i 2013 ble gjennomført. Oppgaven har sin teoretiske forankring i teori rundt endringsstrategier og endringsledelse med John P. Kotter (2012) og Kurt Lewin (1997) som sentrale teoretikere. Vi har benyttet oss av en kvalitativ metode med intervju og dokumentstudier og studien har en deduktiv tilnærming. Totalt ble det gjennomført syv intervjuer med personell som var en del av omorganiseringen på forskjellige tidspunkt og hierarkiske nivåer i organisasjonen. Dokumentstudiene baserer seg på sentrale dokumenter for bakgrunn, plan og gjennomføring av sentraliseringen. Hovedfunnet i oppgaven er at omorganiseringen av HBS i 2013 i hovedsak har fokusert på det formelle og strukturelle, men at den også har elementer som er preget av det uformelle og kulturelle aspektet. Videre gir funnene indikasjon på at det kan ha vært motstand mot omorganiseringen som igjen kan ha vært med på å forårsake lav grad av forankring for endringen i Hæren. En «Hær-mentalitet» preget av oppdragsfokus trekkes frem som en av årsakene til endringens utfall. Funnene viser videre at Hæren i hovedsak har oppnådd målene for omorganiseringen, men at det ikke er blitt gjort en helhetlig evaluering i etterkant av implementeringen av ny utdanningsmodell.en_US
dc.descriptionPubliseres nå etter ønske fra studenten. 2018-10-12 MAen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13996
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3906
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.titleHærens befalsskole. Opprettelsen av Hærens befalsskole i 2013 – En endringsstudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)