LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1448Dato
2008-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Thorbjørnsrud, Eva IreneSammendrag
Innen diskursen kunst i det offentlige rom har den utøvende praksisen innen
utsmykningsfeltet på stedet Svolvær vært knyttet til etablerte moderne institusjoner som
Utsmykkingsfondet og Nordnorsk kunstnersenter.
Kunstfestivalens praksis og kunstobjekter i perioden 1992 – 2004 sees som et bidrag til denne
forandring. (Disse verkene er avbildet på side 4 i oppgaven) De taes her til inntekt for den
postmoderne vending slik det fremkommer i Rosalind Krauss teoriske konstruksjon om
skulpturen i det utvidete feltet.
I et historisk perspektiv videreutvikler de Peter Bürger teorier om avantgarden og det
avantgardiske verket. Hal Foster og Hubert van den Berg videreutvikler Bürgers teorier.
Imidlertid fremkommer det i gjennomgang av det empiriske materialet at det parallelt med
dette og skjer en rizomatisk vending i Gilles Deleuzes terminologi – en fornyelse av
festivalens praksis – som kan i gjenspeiles i forhold til andre deloffentligheter og andre felt.
Denne utvidende og inkluderende vending påvises i enkelte kunstneres temporære
festivalprosjekter og vises i valg av strategier og tematikk under festivalens sene periode fra
1999. Imidlertid kan begge disse perspektivene og ledetrådene konkret påvises i verk som er
oppført i det offentlige rom i perioden 1996 - 2004.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2008 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: