Show simple item record

dc.contributor.advisorBjørnå, Hilde
dc.contributor.authorGuttorm, Elle Ravdna
dc.date.accessioned2019-06-11T12:55:35Z
dc.date.available2019-06-11T12:55:35Z
dc.date.issued2018-05-30
dc.description.abstractDet viktigste med denne oppgaven blir å finne ut hvilken innvirkning offentlig tilgjengelig kommunikasjon relatert til reindriftsnæringens har hatt for reindriftens omdømme. Formålet med oppgaven er å studere hvordan aktørenes kommunikasjon innfrir på verdier som er ansett som sentrale i omdømmeteori. Jeg har tatt utgangspunkt i Charles J. Fombrun og Cees B. M Van Riels «Roots of Fame» teori, som går ut på at det er fem dimensjoner som vil hjelpe å bygge omdømmet til en virksomhet. For at man skal fremstå som en omdømmevinner, så må man oppfylle de 5 dimensjonene synlig, særegen, autentisk, åpen og konsistent (Fombrun og Van Riel 2009). Minst like viktig er det å se på hvordan samfunnet rundt reindriften påvirker omdømmet, og i denne sammenheng har jeg valgt å bruke Apelands grønt lys modell. Metoden for oppgaven er kvalitativ metode, nærmere bestemt dokumentstudie som metodeverktøy. Dokumentstudie i gjeldende oppgave går ut på å analysere kommunikasjon fra reindriftsnæringens viktigste aktører og ulike medier som har informasjon med relevans for problemstillingen. Jeg har valgt å undersøke Landbruks- og matdepartementet (LMD), Landbruksdirektoratet (LD), Norske Reindriftssamers Landsforbund (NRL), Matprat, Markedsutvalget for reinkjøtt, Finnmark Rein AS og Min Boazu AS sin kommunikasjon om reindriften. I tillegg har jeg analysert medias uttalelser, ved å bruke Retriever som tilbyr søk i nyhetsarkiv.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15526
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3906
dc.subjectLedelseen_US
dc.subjectOmdømmeen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.titleReindriftsnæringens omdømme. Hva og hvordan kommuniserer reindriftens viktigste aktører i forhold til sentrale omdømmeverdier og hvilken betydning har dette for næringens omdømme?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)