Elevers forståelse av lineære likninger. En kvalitativ studie av elevers arbeid med én tradisjonell og én utforskende oppgave i matematikk
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/16083Date
2019-05-29Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Sagerup, SunnivaAbstract
Hensikten med denne studien er å få bedre forståelse av hvilke aspekter ved lineære likninger elever med høy måloppnåelse finner utfordrende. For å svare på dette vil oppgaven ha fokus på hvordan elever arbeider med en tradisjonell og en utforskende oppgave i matematikk. Undersøkelsen har et kvalitativt forskningsdesign og tar utgangspunkt i et kognitivt psykologisk kunnskapssyn. Datainnsamlingen fant sted i en 9. klasse og oppgavebaserte intervju er benyttet som metode. Datamaterialet er transkribert og kodet ved hjelp av tematisk analyse, og analysert med bakgrunn i Kilpatrick, Swafford og Findell (2001) sine aspekter ved mathematical proficiency. Resultatene fra analysen viser at elevene primært finner tre aspekter ved lineære likninger utfordrende: variabelbegrepet, negative tall og likhet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item:


English
norsk
