Show simple item record

dc.contributor.advisorSkallerud, Kåre
dc.contributor.authorLund, Johanne Sofie Hansen
dc.date.accessioned2019-09-12T10:49:54Z
dc.date.available2019-09-12T10:49:54Z
dc.date.issued2019-05-25
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å undersøke hvilke faktorer som påvirker forbrukerens oppfattede merkevareverdi når det kommer til valg av nye fritidssko. Bakgrunnen for valget var egeninteresse basert på at jeg selv har jobbet i skobutikk, og se på hva som er grunnen til at noen kun velger sko fra den originale merkevaren, mens andre nøyer seg med billigere kopiprodukter. Det teoretiske rammeverket er inspirert av tidligere studier av merkevareverdi og hvordan dette kan forklares overordnet med utgangspunkt i dimensjonene merkekjennskap, merkeassosiasjoner og opplevd kvalitet. Faktorer som påvirker forbrukerens oppfattelse av merkevareverdien er forbrukerkonformitet, mote og innovativitet, merkeidentitet og uttrykksevne, og sosial status og man ser på hvordan disse påvirker den overordnede merkevareverdien. For innsamling av data valgte jeg å gjennomføre en spørreundersøkelse i Google Forms. Spørreskjemaet ble distribuert på Facebook, og totalt ble 161 respondentsvar benyttet i analysene. Analysene ble utført i SPSS og innebar eksplorerende faktoranalyser, korrelasjonsmatrise og lineære multiple regresjonsanalyser. Resultatene viste at forbrukerkonformitet var en sentral faktor for forbrukerens oppfattede merkevareverdi, og på alle dimensjonene innenfor merkevareverdi hadde denne variabelen en positiv påvirkning. Mote og innovativitet hadde hadde positiv påvirkning på merkevareverdi og merkekjennskap, og hadde moderat forklaringskraft. Sosial status som faktor hadde en positiv påvirkning på merkelojalitet, og hadde også god forklaringskraft. Innenfor merkevareverdi viste også regresjonsanalysen at dimensjonene merkekjennskap, merkelojalitet og opplevd kvalitet god forklaringskraft på den overordnede merkevareverdien. Oppgavens resultater kan være nyttige og verdifulle for markedsførere, for å kartlegge hvilke faktorer det er som påvirker forbrukeren ved valg av en merkevare fremfor et private label, eller omvendt.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16168
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.titleHvilke faktorer påvirker forbrukerens oppfattede merkevareverdi? Merkevareverdi i skobransjenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)