Ulike innholdsfokus i kunnskapsoverføringsprosesser. En kvalitativ casestudie om overføring av matsvinnsarbeid som del av fokus på samfunnsansvar i serveringsbransjen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/16179Date
2019-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Renland, Maren WaagaardAbstract
Det er ulike forståelser når det gjelder bakgrunn og hensikt til overføring av kunnskap, hvordan kunnskapen bearbeides og blir tatt i bruk. Hvorvidt kunnskapen blir tatt i bruk og nedfelt i organisasjoners kjerneprosesser varierer. Formålet med denne studien er å medvirke til en økt forståelse for ulike innholdsfokus og utfall av kunnskapsoverføringsprosesser. Dette i kontekst av matsvinnsarbeid i serveringsbransjen. Matsvinnsarbeid har fått økt fokus blant aktører som opererer med mat, nasjonale- og internasjonale myndigheter og andre interessenter. Konseptet regnes som en del av ”det grønne skiftet” og fokus på samfunnsansvar. På bakgrunn av matsvinnsarbeids spredningsomfang, kan det tenkes at aktører i serveringsbransjen på et vis forholder seg til dette. Følgende problemstilling er jobbet ut fra: ”Hvordan har aktører i serveringsbransjen overført beste praksis matsvinnsarbeid som del av fokus på samfunnsansvar?”.
For å belyse oppgavens problemstilling, benyttes begreper som kunnskapsoverføring, og rasjonelt- og nyinstitusjonelt perspektiv for å studere kunnskapsoverføringsprosessen nærmere. Problemstillingen er undersøkt gjennom en kvalitativ casestudie, der Cafe Opus og Jordbærpikene har blitt anvendt som empiriske tilfeller. Datainnsamlingen har blitt triangulert gjennom dybdeintervju fra én spesifikk kafeavdeling som inngår i hver av kjedene og driftsledelsen, i tillegg til bruk av dokumentdata.
Analysen av funnene viste at det er flere faktorer som vektlegges i kunnskapsoverføringsprosessen av matsvinnsarbeid. Resultatene fra studien viste at drivkrefter for overføring av matsvinnsarbeid er både fra et legitimitets- og effektivitetshensyn, der målet er å få til reelle endringer og innfri til sosiale normer i omgivelsene. Hos de utvalgte aktørene er matsvinnsarbeid høyt på agendaen og er en del av deres retningslinjer, og konseptet har en styrende effekt på deres kjerneprosesser. På grunn av endringene i samfunnet, indikerer funnene at dette har blitt en måte å profilere sitt bærekraftsfokus og samfunnsansvar på.
Nøkkelord: Kunnskapsoverføring, beste praksis, organisasjonsidé, matsvinnsarbeid, serveringsbransjen
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: