dc.contributor.advisor | Busch, Hella Veierud | |
dc.contributor.author | Pedersen, Birgitte Amalie Solem | |
dc.date.accessioned | 2019-09-23T09:53:14Z | |
dc.date.available | 2019-09-23T09:53:14Z | |
dc.date.issued | 2019-05-15 | |
dc.description.abstract | I tillegg til å gi elevene en opplæring i fag, har skolen et samfunnsmandat som går ut på å utvikle elevene til å gode medmennesker som både er utdannet og dannet. Gjennom skolegangen skal elevene både få en faglig tyngde, men også utvikle seg til dannede medborgere for et framtidig samfunnsliv. Dette er ikke et ansvar forbeholdt norsklæreren alene, men mulighetsrommet for danning kan vi finne i norskfaget generelt og litteraturundervisningen spesielt. Denne masteroppgaven har til hensikt å undersøke hvordan lesing og utvikling av litterær kompetanse kan lede til danning.
I oppgaven vil jeg undersøke hvordan man kan benytte seg didaktisk av en samtidsroman og hvordan arbeid med en hel roman kan tilpasses til å gi en meningsfull undervisning til alle elever. Valget mitt har falt på romanen Bli hvis du kan. Reis hvis du må (2010) av Helga Flatland. Romanen kan betraktes som en oppvekstroman hvor handlingen er lagt til et lite bygdesamfunn i Norge. Dette er en fortelling om tre barndomskamerater som vokser opp på et lite sted og ender opp med å verve seg til de norske styrkene i Afghanistan.
Oppgaven tar for seg relevant teori etterfulgt av en analyse av romanen som er gjennomført med fokus på de elementene som vil være sentrale for den didaktiske anvendelsen. Videre følger en didaktisk del, hvor jeg presenterer praktiske forslag til hvordan romanen kan brukes i undervisning med tanke på utvikling av litterær kompetanse og danning som et overordna mål. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/16264 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | NOR-3983 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040 | en_US |
dc.subject | Litterær kompetanse | en_US |
dc.subject | Danning | en_US |
dc.subject | Kjerneelementer | en_US |
dc.subject | Performancekompetanse | en_US |
dc.subject | Literary transfer-kompetanse | en_US |
dc.subject | Perifer legitim deltagelse | en_US |
dc.subject | Litteraturdidaktikk | en_US |
dc.subject | Litteraturundervisning | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042 | en_US |
dc.title | Didaktisk anvendelse av Helga Flatlands Bli hvis du kan. Reis hvis du må. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |