Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/17195Dato
2019-06-11Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere. Studiens datamateriale er i hovedsak fra møter i et profesjonelt læringsfellesskap hvor lærerutdannerne diskuterte erfaringer fra egen veiledningspraksis. I studien trekker vi veksler på internasjonal lærerutdanningsforskning og profesjonsteori. Masterveiledningen var utfordrende for lærerutdannerne, noe som kom til uttrykk både som individuell og kollektiv usikkerhet. Usikkerheten skyldes lærerutdannernes ulike erfaringer og bakgrunner, og fraværet av en felles kunnskapsbase om masterveiledning. Hva som er implikasjonene av en forskningsbasert lærerutdanning med masteroppgave er fortsatt uklart og vil være en felles utfordring for norske lærerutdannere de kommende årene. This study emphases challenges in supervision in the newly reformed Norwegian five-year Master’s program in teacher education. Empirical findings from a professional learning community focusing on supervision on the Master’s thesis is analyzed and discussed. The study exploits international research on teacher education and professional theory. The supervision entailed both individual and collective uncertainty for the teacher educators. The diversity in experiential and professional background and the lack of a common knowledge base among the teacher educators strengthen the results. To examine the implications of the Master’s thesis will be a common challenge for Norwegian teacher educators in the years to come.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Jakhelln rej, Lund tlu. Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen. UNIPED. 2019;42(2):168-179Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)