dc.contributor.advisor | Stjernstrøm, Else | |
dc.contributor.author | Hustvedt, Lasse | |
dc.date.accessioned | 2020-05-15T11:13:34Z | |
dc.date.available | 2020-05-15T11:13:34Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie av motivasjon og engasjement hos lærere. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan kan skoleledelsen legge til rette for motivasjon og engasjement hos lærerne på skolen? Ved bruk av fenomenologisk intervju har jeg intervjuet 6 lærere i ulik aldere. Det teoretiske grunnlaget for studien bygger på selvbestemmelsesteorien ( Ryan og Deci ,1985). De tre behovene autonomi, kompetanse, tilhørighet er ifølge teorien nødvendige faktorer i arbeidsmiljøet for at arbeidstakeren skal bli indre motivert. Empirien ble analysert ut i fra fenomenologisk metode. De viktigste funnene i studien er knyttet til relasjonenes betydning for lærerens motivasjon. Særlig vektlegger læreren relasjonene til elevene som viktig for egen motivasjon. Et annet viktig funn er knyttet til lærer i ulike stillinger. De viser seg at lærer som arbeider i andre stillingstyper enn den tradisjonell kontaktlærerstillingen, har vanskeligere for å opparbeide seg tilstrekkelige relasjoner med elevene Det kan ha innvirkning på motivasjonen til denne gruppen lærere. I diskusjonsdelen har jeg med utgangspunkt i funnene og lederteori diskutert hvordan skoleledelsen i ytterligere grad kan legge til rette for motivasjon i lærerkollegiet. Jeg har argumentert ut i fra lederperspektiv med utgangspunkt i verdibasert og relasjonelt fokus. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18296 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3902 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.title | Å tilrettelegge for motivasjon og engasjement.
En kvalitativ studie av læreres beskrivelser av motivasjon og hvilke implikasjoner det gir for skoleledelse. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |