Å tilrettelegge for motivasjon og engasjement. En kvalitativ studie av læreres beskrivelser av motivasjon og hvilke implikasjoner det gir for skoleledelse.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18296Dato
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hustvedt, LasseSammendrag
Sammendrag
Mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie av motivasjon og engasjement hos lærere. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan kan skoleledelsen legge til rette for motivasjon og engasjement hos lærerne på skolen? Ved bruk av fenomenologisk intervju har jeg intervjuet 6 lærere i ulik aldere. Det teoretiske grunnlaget for studien bygger på selvbestemmelsesteorien ( Ryan og Deci ,1985). De tre behovene autonomi, kompetanse, tilhørighet er ifølge teorien nødvendige faktorer i arbeidsmiljøet for at arbeidstakeren skal bli indre motivert. Empirien ble analysert ut i fra fenomenologisk metode. De viktigste funnene i studien er knyttet til relasjonenes betydning for lærerens motivasjon. Særlig vektlegger læreren relasjonene til elevene som viktig for egen motivasjon. Et annet viktig funn er knyttet til lærer i ulike stillinger. De viser seg at lærer som arbeider i andre stillingstyper enn den tradisjonell kontaktlærerstillingen, har vanskeligere for å opparbeide seg tilstrekkelige relasjoner med elevene Det kan ha innvirkning på motivasjonen til denne gruppen lærere. I diskusjonsdelen har jeg med utgangspunkt i funnene og lederteori diskutert hvordan skoleledelsen i ytterligere grad kan legge til rette for motivasjon i lærerkollegiet. Jeg har argumentert ut i fra lederperspektiv med utgangspunkt i verdibasert og relasjonelt fokus.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: