Å tilrettelegge for motivasjon og engasjement. En kvalitativ studie av læreres beskrivelser av motivasjon og hvilke implikasjoner det gir for skoleledelse.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18296Date
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Hustvedt, LasseAbstract
Sammendrag
Mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie av motivasjon og engasjement hos lærere. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan kan skoleledelsen legge til rette for motivasjon og engasjement hos lærerne på skolen? Ved bruk av fenomenologisk intervju har jeg intervjuet 6 lærere i ulik aldere. Det teoretiske grunnlaget for studien bygger på selvbestemmelsesteorien ( Ryan og Deci ,1985). De tre behovene autonomi, kompetanse, tilhørighet er ifølge teorien nødvendige faktorer i arbeidsmiljøet for at arbeidstakeren skal bli indre motivert. Empirien ble analysert ut i fra fenomenologisk metode. De viktigste funnene i studien er knyttet til relasjonenes betydning for lærerens motivasjon. Særlig vektlegger læreren relasjonene til elevene som viktig for egen motivasjon. Et annet viktig funn er knyttet til lærer i ulike stillinger. De viser seg at lærer som arbeider i andre stillingstyper enn den tradisjonell kontaktlærerstillingen, har vanskeligere for å opparbeide seg tilstrekkelige relasjoner med elevene Det kan ha innvirkning på motivasjonen til denne gruppen lærere. I diskusjonsdelen har jeg med utgangspunkt i funnene og lederteori diskutert hvordan skoleledelsen i ytterligere grad kan legge til rette for motivasjon i lærerkollegiet. Jeg har argumentert ut i fra lederperspektiv med utgangspunkt i verdibasert og relasjonelt fokus.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: