Historieundervisning og film. En kvalitativ studie av pedagogisk filmbruk ved to videregående skoler i Tromsø
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18783Date
2020-06-05Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Andreassen, Audun MidtbøAbstract
Formålet med undersøkelsen er å belyse hvordan lærere og elever opplever film som læringsverktøy i historiefaget, ved undersøkelse av problemstillingen «Hva tenker elever og lærere ved to videregående skoler i Tromsø om filmbruk i historieundervisningen?». Fem forskningsspørsmål danner grunnlaget for besvarelsen av problemstillingen. Utgangspunktet for undersøkelsens teoretiske grunnlag er fagdidaktisk og pedagogisk, og ser nærmere på hva læreplanen LK06 i historie, ulike forfattere og relevant teori og forskning sier om temaet filmbruk i historieundervisningen. Den metodiske tilnærmingen til forskningen er kvalitativ og fenomenologisk, og undersøkelsens data er innhentet fra individuelle skriftlige intervju av seks lærere og gruppeintervju med 19 elever. Funnene fordeler seg under og diskuteres i seks kategorier: lærernes begrunnelser for filmbruk, erfaringer med filmbruk i historiefaget, motivasjon for læring ved filmbruk, visuell læring i historiefaget, historiebevissthet og kildekritikk. Undersøkelsens resultater viser blant annet at lærerne og elevene er enige i at film må være tilknyttet et pedagogisk opplegg for at elevene skal oppleve læringsutbytte. Videre fremkommer det av resultatene at filmbruk i historieundervisningen, kort sagt, påvirker elevenes motivasjon, læring, historiebevissthet og kildekritiske ferdigheter i positiv retning.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Lecture notes from the summer school in historical demography and statistics, Cluj-Napoca, Romania, 12–19 June 2016
Krogsæter, Tor-Ivar (Lecture; Forelesning, 2016-06-19) -
Folkemordet i Rwanda - Voldens brutalitet og sivile aktørers deltagelse
Kolstad, Charlotte Renland (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)I 1994 ble rundt 800 000 mennesker drept i et lite sentralafrikansk land, størrelsen på landet kan sammenlignes med Troms fylke i Norge. Hendelsen er kjent som folkemordet i Rwanda. I senere tid har det blitt utgitt et relativt bredt spekter av litteratur på feltet, hvor forskere har hatt forskjellige ståsteder som har resultert i ulike synsvinklinger. Prosjektet tar for seg sentrale oppfatninger ... -
Kvinner i sovjetisk og russisk krigsfilm - offer og moralske førebilete
Høgetveit, Åsne Øysteinsdotter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-16)Oppgåva undersøker korleis kvinnelege soldatar vert framstilt i filmane A zori zdes’ tikhie (Rostotskij 1972) og Leningrad (Buravskij 2007). Om lag ein million kvinner tenestegjorde i dei sovjetiske styrkane under andre verdskrigen. Kvinners krigsdeltaking gjekk langt utover dei tradisjonelle kvinneoppgåvene som helsepersonell og innom administrasjon: Kvinnelege soldatar var skarpskyttarar, pilotar, ...