Kjønnsperspektivet i Artemisia Gentileschis kunst. En analyse av kunstnerens kjønns betydning i fremstillingen av menn i utvalgte bibelske motiver fra den italienske barokken.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18791Dato
2020-06-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Grüning, Tone MariaSammendrag
Denne oppgaven skal ta for seg et utvalg motiver i Artemisia Gentileschis produksjon ved å foreta en komparasjon med samtidige, mannlige kunstneres framstillinger av samme motiv, med bruk av ulike teoretikere innen kjønnsteori. Målsettingen er å prøve ut teorier om det kjønnede blikk som analytisk verktøy. De motivene som skal ligge til grunn for komparasjonen er Susanna og de eldre, Judith halshugger Holofernes, og Jael og Sisera.
Det er mange måter å lese kunst på, og denne oppgaven anvender en feministisk lesning som verktøy. Kjønnsteori kan anses å være et eget felt med særegne, distinkte problemstillinger som har ulike tilnærmingsmåter, som for eksempel psykoanalytisk eller diskursiv. Begge disse tilnærmingsmåtene vil bli berørte i denne oppgaven.
Teorien vil basere seg på Laura Mulvey, Bracha Ettinger, Griselda Pollock, Linda Nochlin, Lisebet Zoonen, Judith Butler og Robin Connell.
Oppgaven søker ikke å bekrefte maskulinitetens dominans, eller å finne et kvinnelig motsvar til kunsthistoriens mannlige store malere. Dette er altså ikke en analyse av hvorvidt Artemisia er en bedre maler enn sine mannlige kolleger. Analysen dreier seg heller ikke om å finne objektenes egen, indre verdi, uavhengig av kjønn, men heller en teoretisering omkring tekstlige og visuelle forhold rundt kjønn, seksualitet, lyst og subjektivitet/objektivitet
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: