dc.contributor.advisor | Brandsdal, Einar | |
dc.contributor.author | Wilhelmsen, Selvi Andrea | |
dc.date.accessioned | 2020-08-25T08:58:31Z | |
dc.date.available | 2020-08-25T08:58:31Z | |
dc.date.issued | 2020-05-28 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven omhandler hvordan ansatte blir motiver og ledet i fjernledelse og nærledelse. Denne studien har hensikt til å besvare oppgavens problemstilling: Hvordan lede og motivere ansatte ved fjernledelse kontra nærledelse? I teorikapittelet vil man gå nærmere inn på definisjonen av lederstiler og hva ledelse egentlig er, ved hjelp av sekundær teori. For å trekke frem hva ledelse er ser jeg ytterligere på tre ulike lederstiler; transformasjonsledelse, transaksjonsledelse og laissez-fair-ledelse. Dette ser jeg på for å finne sammenlikninger i hvordan ansatte som blir fjernledet og nærledet ledes. Det vil ytterlig bli drøftet ulike definisjoner av motivasjon og hva som driver ansatte i å yte ekstra i organisasjonen. For å få et bedre innblikk i indre motivasjon, tar jeg utgangspunkt i selvbestemmelsesteorien. Her ser drøftes det om hvordan ledelse påvirker de tre basale behovene, autonomi, tilhørighet og kompetanse. For å kunne besvare problemstillingen benyttet jeg meg av kvalitativ metode. Dette for å finne grundigere svar på hva som motiverer ansatte og hvordan de blir ledet. Ytterligere ser jeg på bekreftbarheten, gyldigheten og overførbarheten i den kvalitative forskningen utført. I analysen oppsummeres det funnene fra intervjuene og drøftes hvilke motivasjonsfaktorer som er viktig i fjernledelse og nærledelse. Videre drøftes det om de ansatte føler seg motivert av selvbestemmelse og om lederne har i like stor grad utviklet et miljø hvor de ansatte føler på selvbestemmelse. Ytterligere ser man på om ledere i fjernledelse og nærledelse har ulike trekk til lederstilene valgt i denne oppgaven. Avslutningsvis drøftes det hovedproblemstillingen, hvor man kan se ulikheter ved de som blir nærledet og fjernledet. Videre forskning er spennende i denne oppgaven, da Covid-19 "tvang" ansatte til å bli fjernledet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19134 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3910 | |
dc.subject | Fjernledelse | en_US |
dc.subject | Nærledelse | en_US |
dc.subject | Motivasjon | en_US |
dc.subject | Selvsbetemmelsesteorien | en_US |
dc.subject | Transformasjonsledelse | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.title | Selvbestemmelsesteori og lederstiler i fjernledelse og nærledelse - Hva motiverer? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |