dc.contributor.author | Andreassen, Svein-Erik | |
dc.date.accessioned | 2020-09-29T06:36:34Z | |
dc.date.available | 2020-09-29T06:36:34Z | |
dc.date.issued | 2020-09-18 | |
dc.description.abstract | I artikkelen studeres nasjonale føringer for formulering av læringsutbyttebeskrivelser for fagskoler. Formålet med studien er å vise hvilke konsekvenser disse føringene får for lokalt arbeid med utvikling av studieplaner for yrker som forutsetter fysiske ferdigheter.<p><p>
I studien er det anvendt to metoder. Den ene er kvalitativ tekstanalyse av relevante nasjonale styrings- og veiledningsdokumenter, og av originallitteratur om Blooms taksonomi. Den andre metoden er feltsamtaler med personale som utvikler studieplan for toårig fagskole i Brann, redning og samfunnssikkerhet.<p><p>
Et av studiens funn er at nasjonale utdanningsmyndigheter kan ha tolket Blooms taksonomi på en uhensiktsmessig måte. Dette kan ha medført en unødvendig kompleksitet i kriterier for formulering av læringsutbyttebeskrivelser. Dette kan også ha medført at tyngdepunktet av lærings-utbyttebeskrivelser er på kognitive ferdigheter, på bekostning av psykomotoriske ferdigheter, også i utdanninger for yrker som forutsetter fysisk arbeid. | en_US |
dc.identifier.citation | Andreassen S. Om læringsmål i yrkesutdanninger som forutsetter fysiske ferdigheter. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2020;5(1):89-111 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1831345 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.7577/sjvd.3632 | |
dc.identifier.issn | 2464-4153 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19492 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.journal | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Om læringsmål i yrkesutdanninger som forutsetter fysiske ferdigheter | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |