Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndreassen, Svein-Erik
dc.date.accessioned2020-09-29T06:36:34Z
dc.date.available2020-09-29T06:36:34Z
dc.date.issued2020-09-18
dc.description.abstractI artikkelen studeres nasjonale føringer for formulering av læringsutbyttebeskrivelser for fagskoler. Formålet med studien er å vise hvilke konsekvenser disse føringene får for lokalt arbeid med utvikling av studieplaner for yrker som forutsetter fysiske ferdigheter.<p><p> I studien er det anvendt to metoder. Den ene er kvalitativ tekstanalyse av relevante nasjonale styrings- og veiledningsdokumenter, og av originallitteratur om Blooms taksonomi. Den andre metoden er feltsamtaler med personale som utvikler studieplan for toårig fagskole i Brann, redning og samfunnssikkerhet.<p><p> Et av studiens funn er at nasjonale utdanningsmyndigheter kan ha tolket Blooms taksonomi på en uhensiktsmessig måte. Dette kan ha medført en unødvendig kompleksitet i kriterier for formulering av læringsutbyttebeskrivelser. Dette kan også ha medført at tyngdepunktet av lærings-utbyttebeskrivelser er på kognitive ferdigheter, på bekostning av psykomotoriske ferdigheter, også i utdanninger for yrker som forutsetter fysisk arbeid.en_US
dc.identifier.citationAndreassen S. Om læringsmål i yrkesutdanninger som forutsetter fysiske ferdigheter. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2020;5(1):89-111en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1831345
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/sjvd.3632
dc.identifier.issn2464-4153
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19492
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.relation.journalSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleOm læringsmål i yrkesutdanninger som forutsetter fysiske ferdigheteren_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel