Blar i utgivelsesdato Institutt for helse- og omsorgsfag
Viser treff 1-20 av 1300
-
Sykepleierutdanningen i Finnmark 1960 - 1995
(Research report; Forskningsrapport, 1996-06-12)Behovet for sykepleiere med utdanning var stor i Finnmark etter krigen. Allerede tidlig på 50-tallet arbeidet man i fylket for å få egen sykepleierutdanning. I 1960 kom utdanningen i gang ved Finnmark Sykepleierskole. I 1995 kunne man markere at sykepleieutdanningen i Finnmark har utdannet offentlig godkjente sykepleiere i 35 år. I juni 1996 uteksamineres det siste kullet som ble tatt opp ved Finnmark ... -
Kroppens spor - en utfordring i psykiatrien
(Research report; Forskningsrapport, 1999) -
Sykepleie i Finnmark. Krig, evakuering og gjenreisning.
(Research report; Forskningsrapport, 1999-10-05) -
"Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger
(Book; Bok, 2001-06)Denne rapporten handler om hvordan studenter og yrkesutøvere kan arbeide med sykepleiefaget ved å bruke egne "yrkesfortellinger". Rapporten belyser hvordan arbeidsformen er brukt ved Høgskolen i Tromsø, Avdeling for helsefag, Videreutdanningen i eldreomsorg, og mine erfaringer og refleksjoner relatert til dette. Arbeidsformen kan også ha relevans for andre yrkesfaglige utdanninger. I rapporten ... -
Evidensbasert praksis : snublestein i arbeidet for bedre kvalitet i helsetjenesten?
(Book; Bok, 2002)I løpet av de siste 10 årene har ”evidensbasert praksis” vokst fram som et begrep innen de fleste helsefagene. Argumentet for etableringen av dette begrepet, fulgt av et omfattende evidensbasert kunnskapssystem - The Cochrane Collaboration and Library - er at medisinsk og helsefaglig praksis i størst mulig grad må bygge på ”sikker” kunnskap. Det vil si kunnskap utviklet gjennom faktaorientert ... -
"Nød lærer naken kvinne å spinne" : videokonferanse og gruppe som læringsarena
(Book; Bok, 2002-09) -
"Og de her doktorene som putret hele tida..." : Felleskurs første studieår, et narratologisk perspektiv
(Research report; Forskningsrapport, 2004) -
Dáza láhkkài – på norsk vis. En kartlegging av helse- og sosialtjenesten i Tromsø kommune – om den styrker eller svekker samiske brukeres forskjellige hjelpebehov
(Research report; Forskningsrapport, 2005) -
”Korthuset” : sykepleieres erfaringer med elektronisk sykepleiedokumentasjon i egen praksis.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2005)Denne mastergradsoppgaven tar utgangspunkt i følgende tema: Sykepleieres erfaringer med elektronisk sykepleiedokumentasjon (ESD) i egen praksis. Betydningen av nytt dokumentasjonsverktøy for utveksling og utvikling av kunnskap i praksis. Arbeidet tar utgangspunkt i halvstrukturerte intervju med seks sykepleiere som bruker ESD i sin praksis. Tema for intervjuene er sykepleiernes egne erfaringer med ... -
Å høyra meir enn dei fleste. Forståande perspektiv på levd erfaring av å høyra stemmer og lydar.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2005-08)Hovudtema i denne hovudfagsoppgåva er levd erfaring av å høyra stemmer og lydar som einskilde menneske er åleine om å erfare. Omgrepet 'personleg erfarte stemmer og lydar' vert introdusert. Omgrepet viser til at høyrselsfenomena sitt særpreg er knytt til at dei berre kan høyrast av den som erfarar dei, at dei vert erfart som ikkje-meg, og at dei er forma gjennom livet til den som erfarer dei. -
Jordmorstyrte fødestuer
(Research report; Forskningsrapport, 2006)<p>De siste tiårene er fødselsomsorgen i de fleste vestlige land sentralisert fra fødestuer til sykehus og fra små sykehus til større sykehus (1). I Norge har antall jordmorstyrte fødestuer sunket fra 60 i 1970 til 13 i 2006. I femårsperioden 1999–2003 foregikk 1,5 prosent av fødslene i Norge ved landets fødestuer (4).</p> <p>Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler at der det regnes som ... -
Læring i handling : sluttrapport fra et faglig utviklingsprosjekt ved fem sykehjem i Nord-Norge
(Research report; Forskningsrapport, 2006)Rapporten beskriver ideene bak, og gjennomføringen av et faglig utviklingsprosjekt, kalt ”Læring i arbeid” (LIA-prosjektet). Prosjektperioden varte fra august 2003, og ble avsluttet med en konferanse 8. februar 2005. LIA-prosjektet har vært et samarbeidsprosjekt mellom Undervisningssykehjemmet i Tromsø, Høgskolen i Tromsø og fem sykehjem i Nord-Norge. -
Veiledning i tverrfaglige studentgrupper : fokus på veilederrollen i Felles innholdsdel for helsefagstudenter ved Høgskolen i Tromsø
(Research report; Forskningsrapport, 2006)Samarbeid i helsetjenesten var tittelen på Fellesundervisningen for første års helsefagstudenter tilknyttet bachelorstudiene; sykepleie, bioingeniør, ergoterapeut, tannpleie, fysioterapeut og radiograf ved Høgskolen i Tromsø i 2004. Med fokus på veilederrollen og aktiviteten i de tverrfaglige studentgruppene, var vi til stede som observatører i 24 gruppemøter og ved to muntlige eksamener. Sammen ... -
Fra nybrottsarbeid til forskning? : en gjennomgang av utfordringer, begrensninger og muligheter knyttet til et pågående prosjekt på fysioterapeututdanningen
(Research report; Forskningsrapport, 2006)I et paper som dette, ser jeg en anledning til å utforske og rydde i et uoversiktelig landskap for å se hvordan dette nybrottsarbeidet kan bidra til fagutvikling og mer forskningsrettet virksomhet i lærerstaben, primært knyttet til utvikling av nettstøtten. Jeg har noen pragmatiske siktemål med paperet: 1. Å kartlegge, beskrive og drøfte vilkår for å få i gang mer systematisk FoU-arbeid knyttet til ... -
Metodologiske aspekter ved dybdeintervju i et radiograffaglig prosjekt
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2006) -
Utvikling av fysioterapeutisk praksis gjennom forskning : en analyse av to ulike studier innenfor en kvalitativ samfunnsvitenskapelig forskningstilnærming
(Research report; Forskningsrapport, 2006)Dokumentasjon av fysioterapifaget og forskning i fysioterapi er både nødvendig og ønskelig av flere grunner. Det er nødvendig for å bli inkludert i det offentliges helsetilbud, og for å bli en anerkjent profesjon. -
Vitenskapsteoretiske aspekter og etiske vurderinger i en undersøkelsessituasjon
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2006) -
Et godt sted å være og å lære : sluttrapport fra Undervisningssykehjemsprosjektet Tromsø/Nord
(Research report; Forskningsrapport, 2006)Undervisningssykehjemsprosjektet (USP) Tromsø/Nord var et av fire prosjekt som ble etablert i universitetsbyene med utgangspunkt i Nasjonal plan for Undervisningssykehjem. Prosjektet startet opp i 1999, og ble avsluttet ved utgangen av 2003. Prosjektet skulle bidra til å heve kvaliteten i omsorg, pleie, behandling og rehabilitering for syke gamle ved å øke ansattes forutsetninger, og samtidig skape ... -
"I stretch my knees and I bend my toes ...". En observasjonsstudie av konduktive praksissituasjoner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2006-08-30)Hensikten med denne oppgaven er å bidra til større innsikt i konduktiv opplæring som praksisform. Med utgangspunkt i observasjon av aktiviteter, virkemidler og samhandling setter oppgaven fokus på sammenhengen mellom barns deltagelse, og læring og utvikling hos førskolebarn med cerebral parese. Konduktiv opplæring, også kalt Petø-metoden, ble utviklet i Ungarn i årene etter 2. verdenskrig, og ...