Viser treff 161-180 av 1329

    • Motor control and skill acquisition in pediatric physical therapy: an enactive proposal 

      Sørvoll, Marit; Øberg, Gunn Kristin; Girolami, Gay L (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-10-13)
      Theories of motor control and skill acquisition strongly influence and guide various fields of clinical practice. In last decades, changes in theoretical frameworks related to the conceptualization of brain plasticity, functional structures within the child, and environment have led to a revision of therapy approaches progressing from therapist-driven to child-initiated approaches. Even though ...
    • Somatisk helse ved alvorlige psykiske lidelser: En kvalitativ studie av psykiatriske sykepleieres utfordring med å ivareta somatisk helse til pasienter med alvorlige psykiske lidelser i to kommuner i Finnmark 

      Kristiansen, Espen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-11-02)
      Bakgrunn og hensikt: Personer med alvorlige psykiske lidelser har en forventet levealder som er 15-20 år kortere enn befolkningen for øvrig, der tapte leveår i all hovedsak skyldes somatisk sykdom som kan forebygges og behandles. Det foreligger klare faglige og politiske føringer for bedre ivaretakelse av somatisk helse til personer med alvorlige psykiske lidelser. Psykiatriske sykepleiere innen ...
    • Samskapende velferdsinnovasjon – Ny kompetanse på vei mot «fellesskapskommunen»? 

      Bjørnerud, Anne Merete; Kobro, Lars Ueland (Research report; Forskningsrapport, 2021)
      Alle kommuner er «fellesskapskommuner». Det har vært selve ideen med kommuner som institusjon helt fra fenomenet oppsto i 1830-årene og fram til vår tid. Hvorfor da en slik undertittel på rapportens førsteside? Det er fordi det i flere år har vært rettet et spesielt fokus på at velferdstjenester må utvikles mer med brukere i sentrum, som aktive partere i ulike praksisformer på ulike felt. Den nye ...
    • Research Assessments 

      Andreassen, Hege Kristin (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      How should research be assessed? This is a core question in all institutions supporting research activities. To legitimise their existence, their autonomy, and their power, higher education institutions need tools for assessment that can verify their position as society’s guardians of truth and critical thinking. In addition to regular evaluation of performance on an institutional level, usually ...
    • Kunnskap og vilje, men uten myndighet? : sykepleieres erfaringer med samhandling om legemiddelgjennomgang hos hjemmeboende eldre 

      Devik, Siri Andreassen; Alteren, Johanne; Olsen, Rose Mari (Chapter; Bokkapittel, 2021-07-06)
      Fokusgruppeintervjuene i denne studien viste at hjemmesykepleiere erfarer å ha kunnskap og vilje, men liten myndighet i tverrfaglig legemiddelgjennomgang for hjemmeboende eldre. Data ble analysert ved hjelp av kvalitativ innholdsanalyse og resulterte i to hovedkategorier med tilhørende underkategorier: Aktørenes ansvar og oppgaver (sykepleieren, legen, farmasøyten) og Organisasjonens betydning for ...
    • Å skape handlingsrom for pasientsikkerhet i sykehjem. Sykepleieres erfaringer med å delta i simulering in situ på sykehjem 

      Lindgren, Sari Johanna; Høgbakk, Mona Lahm; Evju, Anne Svelstad; Wiklund Gustin, Lena (Chapter; Bokkapittel, 2021-01-08)
      Some patients in nursing homes require extra attention to enable staff to detect and manage deterioration at an early stage. Nursing skills are vital to make systematic observations and assessments of a patient’s condition. It is challenging for nurses in nursing homes to make professional decisions without being able to consult other nurses. To improve the quality and safety of health care for ...
    • Utøvelse av kunnskapsbasert praksis i sykehjem 

      Pedersen, Karin Ravn; Tingvoll, Wivi-Ann (Chapter; Bokkapittel, 2021-01-08)
      Evidence-based practice (EBP) is one of the core skills in nursing, and it has received increased attention in official documentation and parliamentary announcements. The objective of this chapter is to develop knowledge about how EBP can be employed in nursing homes. The chapter is based on the experiences of nursing students during their project work on health promotion and prevention in a nursing ...
    • Kulturell trygghet for den samiske pasienten i møter med helsevesenet 

      Nymo, Randi Inger Johanne (Chapter; Bokkapittel, 2021-01-08)
      This chapter focuses on how nurses should act towards Sámi patients in order to promote cultural safety in meetings with the healthcare system. The method applied is a secondary analysis of interviews of 12 persons, as well as participatory observations. The findings show that there still are barriers between health personnel and Sámi patients due to the historic legacy and lack of knowledge. The ...
    • Snubletråder og suksessfaktorer. En analyse av jobbspesialisters erfaringer med Utvidet oppfølging 

      Arntzen, Cathrine; Schönfelder, Walter; Munkejord, Mai Camilla (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      Mange unge voksne erfarer utenforskap ved at de ikke er i jobb eller utdanning. Arbeid har stor betydning for medborgerskap, sosial deltakelse, tilhørighet, verdighet og identitet. I NAV satses det i økende grad på å ta i bruk ordinære arbeidsplasser som opplæringsarena for å få personer med større bistandsbehov ut i ordinært arbeid. Tiltaket Utvidet oppfølging innebærer å ansette jobbspesialister ...
    • En analyse av arbeidssøkeres erfaringer med å få oppfølging: "Jobbspesialisten ble min redning" 

      Munkejord, Mai Camilla; Arntzen, Cathrine (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      Når vi er opptatt av å utvikle kvaliteten i oppfølgingstjenestene i NAV er det viktig å lytte til arbeidssøkerne for å høre hva de har å si om den oppfølgingen de får. I dette kapittelet vil vi analysere dybdeintervjuer med 16 arbeidssøkere, 8 kvinner og 8 menn i alderen 20-35 år. Disse hadde, på intervjutidspunktet, fått oppfølging fra en jobbspesialist mellom 4 og 16 måneder. Hele 12 av de 16 ...
    • Crisis Management in Norwegian Nursing Homes During the Covid-19 Pandemic: Pragmatism and Performativity 

      Krane, Martin Sollund; Arntzen, Cathrine; Tingvold, Laila; Moholt, Jill-Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-09-22)
      Background: The outbreak of the Covid-19 pandemic in early 2020 imposed a severe crisis on nursing homes in Norway. Despite criticism in evaluations pointing to inadequate preparedness, nursing homes managed to keep infection and mortality rates low. Enhanced knowledge of crisis management in the aftermath of a crisis is important for preparedness and future crisis management and can contribute to ...
    • Nurses’ experiences of informal coercion on adult psychiatric wards 

      Andersson, Urban; Fathollahi, Jafar; Wiklund Gustin, Lena (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-01-03)
      Background: Informal coercion, that is, situations where caregivers use subtle coercive measures to impose their will on patients, is common in adult psychiatric inpatient care. It has been described as ‘a necessary evil’, confronting nurses with an ethical dilemma where they need to balance between a wish to do good, and the risk of violating patients’ dignity and autonomy.<p> <p>Aim: To describe ...
    • Clustering and trajectories of key noncommunicable disease risk factors in Norway: the NCDNOR project 

      Dalene, Knut Eirik; Lergenmuller, Simon; Sund, Erik Reidar; Hopstock, Laila Arnesdatter; Robsahm, Trude Eid; Nilssen, Yngvar; Nystad, Wenche; Larsen, Inger Kristin; Ariansen, Inger (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-09-02)
      Noncommunicable diseases (NCDs) are a leading cause of premature death globally and have common preventable risk factors. In Norway, the NCDNOR-project aims at establishing new knowledge in the prevention of NCDs by combining information from national registries with data from populationbased health studies. In the present study, we aimed to harmonize data on key NCD risk factors from the health ...
    • Undervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefag 

      Fredriksen, Sven-Tore Dreyer; Kassah, Bente Lind; Tingvoll, Wivi-Ann (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011-02-11)
      Hensikten med denne studien er å studere hvordan bruk av kvalitative forskningsmetoder kan skape faglig forståelse og innsikt hos studenter i helsefaglige videreutdanninger. Med utgangspunkt i en fenomenologiskhermeneutisk tilnærming og et sosiokulturelt perspektiv, blir det diskutert hvordan det kan etableres en læringssituasjon der undervisning i kvalitative forskningsmetoder kan knyttes til ...
    • Undersøkelse og samhandling : intervjustudie fra psykiatrisk barnefysioterapipraksis 

      Ytreberg, Beate; Thornquist, Eline; Aars, Marianne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
      Hensikt: Hensikten med artikkelen er å bidra til kunnskap om betydningen av den relasjonelle kvaliteten i fysioterapiundersøkelse av barn. <p> <p>Design: Kvalitativ intervjuundersøkelse. <p> Materiale og metode: Studien undersøker den fysioterapeutiske vurderingen av et barn i psykiatrisk praksis. En strategisk valgt barnefysioterapeut med daglig arbeid innenfor psykiatrisk helsetjeneste ble ...
    • Student perceptions of the learning environment in Norwegian occupational therapy education programs 

      Thordardottir, Björg; Stigen, Linda; Magne, Trine A; Johnson, Susanne Grødem; Gramstad, Astrid; Gran, Adrian Wetlesen; Åsli, Lene Angel; Mørk, Gry; Bonsaksen, Tore (Preprint; Manuskript, 2020-10-12)
      Background - To support students’ motivation towards constructive and persistent study efforts, their learning environment needs attention.<p> <p>Aim - To develop knowledge about occupational therapy students’ perceptions of the learning environment and assess whether identified differences between education programs were stable or changed across the 3 years of study.<p> <p>Methods - Norwegian ...
    • Sykepleie og sårbarhet. Personsentrert sykepleie til sårbare grupper – hvordan kan sykepleier bidra til gode liv? 

      Drageset, Ingrid Marie Saga (Conference object; Konferansebidrag, 2019)
      <p>Jeg er blitt bedt om å ta utgangspunkt i et sykepleieperspektiv på etikk og sårbare grupper, og si noe om hvordan personsentrert sykepleie kan bidra til gode, verdige liv. Mitt forskningsarbeid er rettet mot personer med demenssykdom, og hvordan de kan få et meningsfylt liv i sykehjem. Jeg har praksis fra mange felt innen sykepleietjenesten og arbeider på sykepleieutdanningen i Tromsø. Det gjør ...
    • Together, at a distance: experiences with a novel technology for social contact among older people and their relatives in Norway during the COVID-19 pandemic 

      Badawy, Abeer; Solberg, Mads; Obstfelder, Aud Uhlen; Alnes, Rigmor Grete Einang (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-04-06)
      Background The recognition that people are social beings is fundamental for person-centered care. During the COVID-19 pandemic, the lives of older people were restricted in ways that dramatically reduced their opportunities for face-to-face contact. Limited contact with family members due to social distancing raised concerns about the well-being of older people. In Norway, interactive technologies ...
    • Lek som terapeutisk virkemiddel i barnefysioterapi - Med fokus på sanse-motorisk lek i alderen 0 3 år. 

      Håkstad, Ragnhild B. (Conference object; Konferansebidrag, 2021)
      Jeg fokuserer på hvordan vi kan tenke omkring koblingen mellom lek og læring, og hvordan vi som terapeuter kan lykkes med å jobbe lek-basert uten at dette spolerer barnets leke-opplevelse. Dette eksemplifiseres gjennom funn fra det pågående forskningsprosjektet «Lek som terapeutisk virkemiddel i barnefysioterapi».
    • Lek som terapeutisk virkemiddel i barnefysioterapi - Med fokus på sanse-motorisk lek i alderen 0-3 år 

      Håkstad, Ragnhild B. (Conference object; Konferansebidrag, 2021)
      Jeg fokuserer på hvordan vi kan tenke omkring koblingen mellom lek og læring, og hvordan vi som terapeuter kan lykkes med å jobbe lek-basert uten at dette spolerer barnets leke-opplevelse. Dette eksemplifiseres gjennom funn fra det pågående forskningsprosjektet «Lek som terapeutisk virkemiddel i barnefysioterapi».