Viser treff 21-40 av 1325

    • Hvordan få til reell brukermedvirkning i tverrfaglig spesialisert rusbehandling? 

      Sterri, Njål Herman Eikeng (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-03)
      Bakgrunn: Tidligere forskning har vist at brukermedvirkning i tverrfaglig spesialisert rusbehandling er utfordrende å overføre til klinisk praksis, grunnet i begrepets vage innhold og en mangel på klare retningslinjer. Hvordan brukermedvirkning ivaretas på individnivå varierer, og avhenger av det enkelte helsepersonells kunnskap, bevissthet og kompetanse. Hensikt: Å øke kunnskap om hvordan ...
    • Lystgass som sedasjon til barn på sykehus 

      Jakobsen, Jan-Erik Morgenlien (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-03)
      Sammendrag Bakgrunn: I løpet av 2020 var 405 000 barn i kontakt med sykehus. De var enten innlagt, til poliklinisk konsultasjon eller til dagbehandling. Behandling av barn på sykehus medfører ofte smertefulle og skremmende prosedyrer og undersøkelser som barnet motsetter seg. Dette kan gi barnet vonde og traumatiske opplevelser. I jobb ved barneavdeling har jeg erfart gråtende, redde barn som ...
    • Anestesisykepleieres perspektiv på forekomst av og kompetanse ved håndtering av uforutsette kardiovaskulære hendelser under anestesi: en tverrsnittstudie 

      Haugen, Antonie Grasmo; Lindgren, Anna Maria (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-03)
      Bakgrunn: Valg av tema utviklet seg på bakgrunn av erfaringer gjort i praksis rundt håndteringen av uforutsette kardiovaskulære hendelser under anestesi. Disse hendelser kan ramme alle pasienter, både de med risikofaktorer, men også friske pasienter. Pasienter med kjent kardiovaskulær komorbiditet er mer utsatt for utvikling av kardiovaskulære komplikasjoner under anestesi, og krever dermed at det ...
    • "Jeg savner meg selv": En kvalitativ intervjustudie av personer med vedvarende post-commotio symptomer etter mild traumatisk hjerneskade 

      Mathisen, Mari Sivertsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-02)
      Bakgrunn: Traumatisk hjerneskade (TBI) er blant de vanligste nevrologiske tilstandene, hvor mild TBI utgjør 80-90% av all TBI. Selv om de fleste blir symptomfrie i etterkant av mild TBI, opplever cirka 10-25% vedvarende symptomer i etterkant, såkalte vedvarende post-commotio symptomer (PPCS). Det er mangel på førstepersonserfaringer av hverdagslivet til denne pasientgruppen, samt forskning på hvilke ...
    • Strukturert overlevering i en risikosituasjon? En kvalitativ studie om peroperativ rapport ved teamavløsning 

      Forgard, Olivia (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-02)
      Bakgrunn: Tidligere forskning viser at vaktskiftet på operasjonsstua er en kritisk fase for pasienten. Uheldige hendelser som gjenglemt utstyr kan oppstå ved kommunikasjonssvikt, og den muntlige rapporten man gir i vaktskiftet er viktig. Ved overlevering av pasient bør viktig informasjon ikke utebli i rapporten. Retningslinjer er utarbeidet for hvordan en god rapport kan sikres, og i Norge anbefales ...
    • Oppfølging av premature barn etter tidlig hjemreise fra nyfødt intensiv ved hjelp av videosamtale er familiesentrert omsorg 

      Madsen, Håkon Lind; Sæleset, Martha Lid (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-04-29)
      Abstract Background: In recent years, several neonatal intensive care units in Norway have begun to offer early discharge to families with premature infants and provide support through the use of video calls. Research in this area has previously been limited, especially when it comes to qualitative research from the perspective of nurses. The aim of the study was to gain increased knowledge about ...
    • Associations Between Learning Environment and Study Satisfaction Across Time: Two Cross-Sectional Analyses of Occupational Therapy Students 

      Mørk, Gry; Johnson, Susanne Grødem; Gramstad, Astrid; Stigen, Linda; Carstensen, Tove; Bonsaksen, Tore (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-04)
      There is increasing attention toward students’ satisfaction and how they perceive the quality of the program they attend. This study examined stability and change across time with regard to the relationships between learning environment factors and occupational therapy students’ satisfaction with the program. In the two consecutive cross-sectional analyses performed in this study, 163 second-year ...
    • Aboriginal and Torres Strait Islander family access to continuity of health care services in the first 1000 days of life: a systematic review of the literature 

      Sivertsen, Nina; Anikeeva, Olga; Deverix, Janiene; Grant, Julian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-03)
      Background - Aboriginal women and their infants experience significant disadvantage in health outcomes compared to their non-Aboriginal counterparts. Access to timely, effective and appropriate maternal and child healthcare can contribute to reducing these existing health disparities. However, accessing mainstream healthcare services often results in high levels of fear and anxiety, and low attendance ...
    • MedNoreg+: A possible contribution to systematic Information Retrieval and access for evidence-based-decision-making 

      Msomphora, Mbachi Ruth (Conference object; Konferansebidrag, 2022-06)
      Description of the topic theme: To develop a database system called “MedNoreg+” that will enable: 1.Users to systematically search with Norwegian and Swedish terms, apart from English (room for expansion to other languages). 2.All PubMed posts will be loaded automatically into MedNoreg+. 3.Auto index MeSH terms on all the posts, which NLM has not yet been able to index manuall. Relevance of the topic ...
    • ‘Enhance’ global utdanning: Aktiv læring for Integrering av internasjonalt perspektiv 

      Msomphora, Mbachi Ruth; Jørgensen, Mie Østergaard (Conference object; Konferansebidrag, 2024-02-15)
      Prosjekt Bakgrunn og Formål: Globaliseringen har ført til et presserende behov for en utdanning som reflekterer og forbereder individer for et internasjonalt arbeidsmarked og samfunn. Formålet med vårt prosjekt er å forbedre global utdanning innen helseprofesjonene ved å integrere internasjonale perspektiver gjennom aktiv læring. Vi sikter mot å utvikle studenter som er kulturelt bevisste og som kan ...
    • Older people enacting resilience in stories about living alone and receiving home care 

      Voie, Kristin Synnøve; Wiles, Janine; Blix, Bodil Hansen; Kristiansen, Margrethe; Helgesen, Ann Karin; Mæhre, Kjersti Sunde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-01-17)
      Although older people who live alone might be in a vulnerable situation, they have often managed their everyday life for a long time, frequently with health challenges. In this article, we explore how nine older persons who live alone, who receive home care and are identified by home care professionals as being frail, manage their everyday lives by inquiring into their stories about living alone and ...
    • The timescapes of older adults living alone and receiving home care: An interview study 

      Voie, Kristin Synnøve; Wiles, Janine; Mæhre, Kjersti Sunde; Kristiansen, Margrethe; Helgesen, Ann Karin; Blix, Bodil Hansen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-02-02)
      In this study, we drew on Barbara Adam's (1998) timescape perspective and applied a timescape lens to our analysis of how nine older adults who live alone, receive home care and are considered by home care professionals to be frail, experience living (in) time. Over a period of eight months, we conducted three interviews with each of the nine participants. We analysed the data using reflexive thematic ...
    • Critical physiotherapy: a ten-year retrospective 

      Nicholls, D.A.; Ahlsen, Birgitte; Bjorbækmo, Wenche; Dahl-Michelsen, Tone; Hoppner, Heidi; Rajala, Anna Ilona; Richter, Robert; Hansen, Louise Søgaard; Sudmann, Tobba Therkildsen; Sviland, Randi; Maric, Filip (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2023-09-09)
      Critical physiotherapy has been a rapidly expanding field over the last decade and could now justifiably be called a professional sub-discipline. In this paper we define three different but somewhat interconnected critical positions that have emerged over the last decade that share a critique of physiotherapy’s historical approach to health and illness, while also diverging in the possibilities for ...
    • Aboriginal children and family connections to primary health care whilst homeless and in high housing mobility: observations from a Nurse Practitioner-led service 

      Sivertsen, Nina; Parry, Yvonne; Willis, Eileen; Kendall, Sally; Marriott, Rhonda; Bell, Alicia (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-03-21)
      Aim: This article documents the impact of a Nurse Practitioner-led primary health service for disadvantaged children living in housing instability or homelessness. It identifies that First Nations children miss out on essential primary care, particularly immunisation, but have less severe health conditions than non-First Nations children living in housing insecurity. Background: Health services ...
    • Occupational therapy students’ concepts of learning: cross-sectional and longitudinal associations with deep, strategic, and surface study strategies 

      Tannoubi, Amayra; Mørk, Gry; Stigen, Linda; Gramstad, Astrid; Magne, Trine A; Carstensen, Tove; Bonsaksen, Tore (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-03-12)
      This study aimed to gain knowledge about the cross-sectional and longitudinal associations between learning concepts and approaches to studying among occupational therapy students. A repeated cross-sectional design was combined with a longitudinal study design. Self-report questionnaires assessed sociodemographic variables, learning concepts, and approaches to studying (deep/strategic/surface). ...
    • Exploring Aboriginal aged care residents’ cultural and spiritual needs in South Australia 

      Sivertsen, Nina; Harrington, Ann; Hamiduzzaman, Mohammad (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-07-12)
      Background: Attention to culture and its impact on health care can improve the quality of care given, add to our understanding of health care among culturally diverse populations, and encourage a more holistic approach to health care within general care. Connection to culture is important to Aboriginal peoples, and integrating Aboriginal culture into general care in residential aged care facilities ...
    • Decision making in vaccine hesitant parents and pregnant women – An integrative review 

      Sivertsen, Nina; Smith, Susan E.; Lines, Lauren Elizabeth; De Bellis, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-01-15)
      Objectives: : Vaccine refusal is increasing in Australia and is a major concern in high- and middle income countries. There is evidence to suggest that some parents, even those who elect to immunise, may be vaccine hesitant with some manipulating the schedule by excluding or delaying some vaccines. The aim of this review was to gain an understanding of factors that influence vaccine decision-making ...
    • ‘It looks like a breadbox’: a pilot study investigating implementation of the Pepi-Pod® program with Aboriginal families in metropolitan South Australia 

      Sivertsen, Nina; Grant, Julian; Deverix, Janiene; Steeb, Alice (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-06-10)
      Aims: To collaboratively explore the cultural acceptance of the Pepi-Pod® program as an alter nate safe sleep space and to explore the process of implementing the Pepi-Pod® program in a mainstream health service for Aboriginal families living in urban South Australia. Background: Aboriginal and Torres Strait Islander infants continue to die from sudden infant death syn drome (SIDS) and sudden ...
    • Sámi language in Norwegian health care: ‘He speaks good enough Norwegian, I don’t see why he needs an interpreter’ 

      Sivertsen, Nina; Bongo, Berit Andersdatter; Mehus, Grete; Engnes, Janne Eirin Isaksen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-04)
      Introduction: The Indigenous people of Norway are legally entitled to use their Sámi language in encounters with healthcare services, yet these encounters are generally con ducted in Norwegian language. The right to Sámi language and culture in health is par ticularly relegated when Sámi healthcare personnel is not present. This neglect of Sámi language and culture in the Norwegian healthcare ...
    • Jordmødres erfaringer med å jobbe både som hjemmejordmor og på sykehus- en kvalitativ intervjustudie 

      Sidikyar, Shugofa; Lisell Torrissen, Aina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-03-16)
      <p>Hensikt: Å Undersøke hvilke erfaringer jordmødre har ved å arbeide med hjemmefødsler og på sykehus i Norge. <p>Metode: Kvalitativ studie. Ni semistrukturerte individuelle dybdeintervjuer ble gjennomført med jordmødre som hadde erfaring fra både å ha jobbet som hjemmejordmor og som jordmor på sykehus i ulike deler av Norge. Dataene ble analysert ved hjelp av Malteruds systematiske tekstkondensering. ...