Show simple item record

dc.contributor.authorEri, Thomas
dc.contributor.authorAas, Marit
dc.date.accessioned2021-01-08T12:24:55Z
dc.date.available2021-01-08T12:24:55Z
dc.date.issued2020-12-23
dc.description.abstractI dette kapitlet presenterer og diskuterer vi hvordan kulturhistorisk aktivitetsteori kan fungere som tenkeredskap i aksjonsforskningsprosjekter. Nærmere bestemt så undersøker vi hvordan introduksjon av sentrale prinsipper i aktivitetsteori blir oppfattet og anvendt av deltagere på et doktorgradskurs om aksjonsforskning ved OsloMet – storbyuniversitetet. Det empiriske materialet er hentet fra deltakernes muntlige eksamen der de viser hvordan aktivitetsteori fungerer som tenkeredskap i egne aksjonsforskningsprosjekter. Et sentralt funn er at når deltagerne tar i bruk aktivitetsteori, avdekkes systemiske motsetninger. Deltagerne uttrykker at aktivitetsteorien bidrar til økt forståelse rundt hva som potensielt hindrer og fremmer endring og utvikling i eget prosjekt.en_US
dc.description.abstractIn this chapter we present and discuss how cultural-historical activity theory (CHAT) can inform and contribute to action research. The discussion is based on a study of how principles in activity theory are translated and applied by participants in a PhD course on action research at Oslo Metropolitan University. Key findings show that when participants use activity theory as a thinking tool in their action research projects, they identify systemic contradictions which in turn contribute to increased understanding of what potentially hinders and promotes change and development in their projects.en_US
dc.identifier.citationEri TS, Aas M: Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning. In: Gjøtterud S, Hiim H, Husebø D, Jensen LH. Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster, 2020. Cappelen Damm Akademisk p. 133-161en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1866963
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/noasp.121
dc.identifier.isbn9788202652296
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20233
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisk (NOASP)en_US
dc.relation.urihttps://doi.org/10.23865/noasp.121
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title.alternativeActivity theory as a thinking tool in action researchen_US
dc.titleAktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskningen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeChapteren_US
dc.typeBokkapittelen_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record