dc.contributor.author | Eri, Thomas | |
dc.contributor.author | Aas, Marit | |
dc.date.accessioned | 2021-01-08T12:24:55Z | |
dc.date.available | 2021-01-08T12:24:55Z | |
dc.date.issued | 2020-12-23 | |
dc.description.abstract | I dette kapitlet presenterer og diskuterer vi hvordan kulturhistorisk aktivitetsteori kan fungere som tenkeredskap i aksjonsforskningsprosjekter. Nærmere bestemt så undersøker vi hvordan introduksjon av sentrale prinsipper i aktivitetsteori blir oppfattet og anvendt
av deltagere på et doktorgradskurs om aksjonsforskning ved OsloMet – storbyuniversitetet. Det empiriske materialet er hentet fra deltakernes muntlige eksamen der de viser hvordan aktivitetsteori fungerer som tenkeredskap i egne aksjonsforskningsprosjekter. Et sentralt funn er at når deltagerne tar i bruk aktivitetsteori, avdekkes systemiske motsetninger. Deltagerne uttrykker at aktivitetsteorien bidrar til økt forståelse rundt hva som potensielt hindrer og fremmer endring og utvikling i eget prosjekt. | en_US |
dc.description.abstract | In this chapter we present and discuss how cultural-historical activity theory (CHAT) can inform and contribute to action research. The discussion is based on a study of how principles in activity theory are translated and applied by participants in a PhD course on action research at Oslo Metropolitan University. Key findings show that when participants use activity theory as a thinking tool in their action research projects, they identify systemic contradictions which in turn contribute to increased understanding of what potentially hinders and promotes change and development in their projects. | en_US |
dc.identifier.citation | Eri TS, Aas M: Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning. In: Gjøtterud S, Hiim H, Husebø D, Jensen LH. Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster, 2020. Cappelen Damm Akademisk p. 133-161 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1866963 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/noasp.121 | |
dc.identifier.isbn | 9788202652296 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/20233 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk (NOASP) | en_US |
dc.relation.uri | https://doi.org/10.23865/noasp.121 | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title.alternative | Activity theory as a thinking tool in action research | en_US |
dc.title | Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Bokkapittel | en_US |