Show simple item record

dc.contributor.advisorMoldenæs, Turid
dc.contributor.authorJohnsen, Alexander
dc.contributor.authorKnudsen, Simen Kvalvaag
dc.date.accessioned2021-04-07T21:54:14Z
dc.date.available2021-04-07T21:54:14Z
dc.date.issued2020-11-30
dc.description.abstractThis master's thesis is about identity and reputation in a public organization, more precisely the Norwegian Armed Forces. We have noticed that the Norwegian Armed Forces has been very visible in the media in recent years. In addition, they have conducted many campaigns in social media. Society has changed a lot in recent years, in particular regarding gender equality and multiculturalism. How does this affect the communication of the organizational identity of the Norwegian Armed Forces? In this institution everyone has to work towards the same goals and in the same uniform. In this thesis we have discussed how the Norwegian Armed Forces presents themselves outwards and which organizational identity they are trying to communicate. In addition, we have tried to find out how the presented identity is perceived in the Norwegian society, through the Norwegian Armed Forces population survey. This is interesting to shed light on, in order to better understand and succeed in promoting such an organization. A good reputation in a public organization could create better recruitment and influence politicians to increase the allocation from the state budget. Some key questions then became:  How do they do it?  What are they trying to communicate?  How is it perceived by the population based on the Norwegian Armed Forces population survey? Our results show that the Norwegian Armed Forces is trying to communicate itself as an open organization where equality and respect for fellow human beings is central, regardless of gender, orientation or origin. In addition to promoting the military profession through action-packed photos and videos. They appeal to higher goals and work for the community. They do this in a structured an professional way through several channels such as the website, facebook, instagram, snapchat and more. From our study, we believe that they mainly succeed with this and work towards a healthy goal. Based on the population survey, the population has an overall good impression of the Norwegian Armed Forces. However, there are some weaknesses with some of the identity they are trying to convey, which seems not to reach the whole population.en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om identitet og omdømme i en offentlig organisasjon, nærmere bestemt Forsvaret. Vi har lagt merke til at Forsvaret har vært veldig synlig i media de siste årene, både med positiv og negativ vinkling. I tillegg har de gjennomført mange kampanjer i sosiale medier. Samfunnet har de siste årene endret seg mye. Dette med tanke på likestilling og at vi i dag lever i et multikulturelt samfunn, med forskjellige opphav og legning. Hvordan påvirker dette identiteten til forsvaret? Hvor alle skal jobbe mot samme mål i samme uniform, holder de tritt med samfunnsutviklingen? Dette er en studie hvor vi har tatt for oss hvordan Forsvaret presenterer seg selv og hvilken identitet de prøver å formidle. I tillegg har vi prøvd å finne ut hvordan den presenterte identiteten oppfattes av samfunnet, illustrert gjennom forsvarets innbyggerundersøkelse. Dette er interessant å kaste lys over for å bedre kunne forstå og lykkes med å fremme sin organisasjon. Et godt omdømme i offentlig organisasjon vil kunne skape bedre rekruttering og påvirke politikere til å øke bevilgningen fra statsbudsjettet. Noen sentrale spørsmål ble da:  Hvordan gjør de det?  Hva er det de prøver å formidle?  Hvordan oppfattes det av befolkningen basert på forsvarets innbyggerundersøkelse? Resultatene våre kommer frem til at Forsvaret prøver å formidle en åpen organisasjon hvor likestilling og respekt for medmenneske står sentralt uansett kjønn, legning eller opphav. I tillegg til å fremme den militære profesjonen gjennom action-pregede bilder og videoer. De appellerer til å stå for noe mer enn seg selv og jobbe for fellesskapet. Dette gjør de på en strukturert måte over flere kanaler slik som hjemmesiden, facebook, instagram m.m. Fra vår studie mener vi at de hovedsakelig lykkes med dette og jobber mot et sunt mål. Basert på innbyggerundersøkelsen har befolkningen et overordnet godt inntrykk av forsvaret. Dog er det noen svakheter ved noe av identiteten de formidler som ikke når frem.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20807
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectForsvareten_US
dc.subjectOmdømmeen_US
dc.subjectKommunikasjonen_US
dc.subjectIdentiteten_US
dc.subjectInnbyggerundersøkelseen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.titleForsvarets organisasjonsidentitet – i overenstemmelse med befolkningens oppfatningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)