dc.contributor.advisor | Brandsdal, Einar Kristoffer | |
dc.contributor.author | Karlsen, Robin | |
dc.contributor.author | Bauge, Runar | |
dc.date.accessioned | 2021-04-07T21:56:33Z | |
dc.date.available | 2021-04-07T21:56:33Z | |
dc.date.issued | 2020-12-01 | |
dc.description.abstract | Avhandlingen er en kvalitativ studie om Hærens lederutdanning og erfaringer fra befal som har deltatt på internasjonale operasjoner. Oppgaven tar for seg hvilke grep som gjøres i utdanningen av Hærens befal, for å få dem i stand til å utøve ledelse i strid, og hvorvidt de uteksaminerte unge befalene er skikket til dette. I militæret vil beslutninger på taktisk nivå kunne resultere i store konsekvenser på strategisk og politisk nivå. Oppgaven fremstiller en empirisk kontekst gjennom Clausewitz sin definisjon på krigens natur, Forsvarets ledelsesfilosofi, oppdragsbasert ledelse og avslutter med hva det innebærer for den militære lederen med eksempler på hva Sverre Bratland opplevde under invasjonen av Normandie. Teorikapittelet ser på hvilke likheter og forskjeller transformasjonsledelse og oppdragsbasert ledelse har, hvordan erfarings- og organisasjonslære kan bidra med å forberede Hærens befal til å stå bedre rustet i ekstreme situasjoner. Teorikapittelet avsluttes med å se på hvordan endringsledelse kan hjelpe Forsvaret med å skape en bedre kollektiv fortolkning av de erfaringene respondentene har hatt i kamphandlinger.
Oppgaven nytter intervju og dokumentstudie for å svare på forskningsspørsmålene. Drøftingen tar for seg sammenhengen av teori og praksis, seleksjon og utdanning, sammenhengen mellom utdanningssituasjon og skarpe situasjoner. Videre tar oppgaven for seg hvordan mesterlære, holdninger og gode rollemodeller kan bidra til å øke kvaliteten på utøvelse av ledelse. Funnene på hvilke grep Hærens lederutdanning kan gjøre for å gjøre befal i stand til å lede i strid er grundig seleksjon, viktigheten av mesterlære, prestasjonskultur, realistisk trening, beslutningstrening og mental trening. Respondentenes erfaringslære har blitt fortolket inn i organisasjonens kunnskap som nærmest har blitt obligatorisk pensum for ungt befal på lederutdannelse i Hæren. Derfor kan vi med høyere sikkerhet trekke slutning mot at deling av erfaringer et meget effektivt system for Forsvaret, så lenge organisasjonen klarer å omdanne kunnskapen (erfaringslære) til utdanningsinstitusjonene (organisasjonslære). | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/20808 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3910 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en_US |
dc.title | Ledelse i ekstreme situasjoner: Hvilke grep gjøres i utdanning av Hærens befal, for å få dem i stand til å utøve ledelse i strid? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |