dc.contributor.advisor | Kirkhaug, Rudi | |
dc.contributor.author | Lassen, Marius | |
dc.contributor.author | Ohnstad, Frode | |
dc.date.accessioned | 2021-04-07T22:00:47Z | |
dc.date.available | 2021-04-07T22:00:47Z | |
dc.date.issued | 2020-12-01 | |
dc.description.abstract | Tema for denne studien er følgerskap en side av lederskap som er mindre kjent og omtalt, men som vi opplever å ha en voksende innflytelse på lederskapsfaget. Vi har forsket på forhold ved lederskap som er kjent, men ikke utbredt. Målet med studien er å avdekke hvordan faktorene utdanningsnivå, erfaring og tillit påvirker typologiene passivt-, aktivt- og proaktivt følgerskap. Studien belyser et bredt utvalg av teori som fokuserer på følgerskap generelt, men også spesielt rettet mot konkrete faktorer som påvirker ulike følgerskap typologier. I studien er det benyttet kvalitativ metode hvor respondentene har blitt intervjuet. Våre funn viser at faktorene påvirker følgerskap, men at de ikke er avgjørende. Det må trolig påvirkning fra flere enn én faktor for at typologiene til følgerskap skal påvirkes. | en_US |
dc.description.abstract | The theme for this study is followership, a side of leadership that is less known and discussed, but which we experience to have a growing influence on the subject of leadership. We have researched aspects of leadership that are known, but not widespread. The aim of the study is to uncover how the factors educational level, experience and trust affect the typologies passive-, active- and proactive followership. The study sheds light on a wide range of theories that focus on followership in general, but also specifically on specific factors that affect different followership typologies. In the study, a qualitative method has been used where the respondents have been interviewed. Our findings show that the factors affect followership, but that they are not decisive. There must probably be an influence from more than one factor for the typologies of followership to be influenced. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/20809 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3910 | |
dc.subject | Ledelse | en_US |
dc.subject | Følgerskap | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 | en_US |
dc.title | Hva er følgerskap og hvilke faktorer påvirker følgerskap? En studie av hvordan utdanning, erfaring og tillit påvirker følgerskap | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |