dc.contributor.advisor | Lødemel, Andreas Halvorsen | |
dc.contributor.author | Riise, Anette | |
dc.contributor.author | Vaeng, Anita Brovoll | |
dc.date.accessioned | 2021-06-23T05:46:11Z | |
dc.date.available | 2021-06-23T05:46:11Z | |
dc.date.issued | 2021-05-18 | en |
dc.description.abstract | SAMMENDRAG
Tema for denne oppgaven er elevers lesepreferanser. Vi ser på lesepreferansene i sammenheng med kjønns- og aldersforskjeller i leseprestasjoner. Resultatene fra flere store internasjonale og nasjonale leseundersøkelser viser at det er relativt store kjønnsforskjeller i jentenes favør.
Vi har benyttet oss av kvantitativ metode ved bruk av en digitalt survey etterfulgt av en statistisk bivariat analyse. Forskningen vår plasseres hovedsakelig innenfor en kritisk rasjonalistisk vitenskapteoretisk tradisjon. Vi har et deskriptivt forskningsdesign med en tversnittstudie, og studien har karakter av relasjonsforskning. Utvalget består av ca. 60 elever på femte trinn og ca. 60 elever på ungdomstrinn.
Forskningsspørsmålene er: «Hvilke teksttyper og tekstkvaliteter foretrekker elevene, fordelt etter kjønn og aldersgrupper?» og «Hvilke forskjeller finner vi mellom disse gruppenes preferanser?». Vi har utarbeidet fire hypoteser, som er: «Det er kjønnsforskjeller i hvilke teksttyper elevene foretrekker», «Det er aldersforskjeller i hvilke teksttyper elevene foretrekker», «Det er kjønnsforskjeller i hvilke tekstkvaliteter elevene oppgir som viktige», og «Det er aldersforskjeller i hvilke tekstkvaliteter elevene oppgir som viktige».
Når informantene skulle rangerer bestemte tekster, foretrakk de samlet sett skjønnlitteratur, med unntak av ungdomsskoleguttene, som foretrakk fagtekster og grafikktekster. Likevel var det for skjønnlitterære tekster vi fant de største kjønnsforskjellene. Jentene likte disse tekstene betydelig bedre enn guttene, både på femte trinn og ungdomstrinnet.
Når informantene derimot skulle svare på hvilke teksttyper de foretrakk i fritid og på skolen, oppgir de en blanding av tradisjonelle sjangre og nettbaserte tekster. Ungdomstrinnselevene foretrakk særlig det sist nevnte. Samlet sett for tekstkvaliteter oppgir informantene at det er viktig for dem at en tekst er underholdene og spennende, har interessant tematikk, og at forståelse av teksten er sentral.
Vi har sammenliknet våre funn med tidligere forskning på lesekompetanse i nasjonale prøver for lesing og PISA-undersøkelser, og vi fant både interessante sammenfall og diskrepanser.
Nøkkelord: Kjønnsforskjeller i lesing, lesepreferanser, teksttyper, tekstkvaliteter, nasjonale prøver i lesing, gutter og lesing, jenter og lesing, PISA | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/21527 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Elevers lesepreferanser - Lesepreferanser i sammenheng med kjønns- og aldersforskjeller i leseprestasjoner | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |