Vis alle innførsler i samlingen sortert på

 

Nye registreringer

  • “It is not fun to read, unless it is something interesting”: A convergent mixed methods study on the alignment of current research and pupils’ perception of their reading habits 

    Amble, Nora Mikkelsen; Våg, Signe Merethe Næss (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    This study examines the correlation between current reading research and pupils’ perception of their own reading habits. Our thesis questions are: To what extent do current research and mapping align with lower secondary pupils’ perceptions of their reading habits? How can we use our findings to aid future reading instruction in English? Using a convergent mixed methods design our thesis questions ...
  • Kasusstudie av matematikklærer i utforskende undervisning 

    Nilfjord, Jonathan Aron Hope; Fasting, Christopher (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Dette masterprosjektet omhandler en kasusstudie av én lærer på 10. trinn, hvor hensikten har vært å se på hvordan lærer planlegger og gjennomfører undervisning med bruk av en utforskende tilnærming. Årsaken til at dette ble undersøkt er et økende engasjement rundt undervisningsformen etter at den ble innført i den nye læreplanen. Det finnes en del forskning på gjennomføringen av undervisningen, men ...
  • Lesing i en digital tidsalder: En undersøkelse av forholdet mellom leseutholdenhet og skjermtid hos elever på 10. trinn 

    Arnesen, Synne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Langlesing i vår digitale tidsalder er en ferdighet under press, men det foreligger relativt lite forskning på området. Videre vet vi at norsk ungdom bruker mye tid foran skjerm, og parallelt med digitaliseringen får norske elever mer negative holdninger til lesing. Jeg har i denne masteroppgaven derfor undersøkt mulige sammenhenger mellom leseutholdenhet og skjermtid på mobiltelefonen hos elever ...
  • Motivasjon i motstand : En studie av den komplekse skjønnlitteraturens vilkår i norskundervisningen på mellomtrinnet 

    Jacobsen, Ingrid Karoline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Denne studien har til hensikt å belyse vilkårene til den komplekse skjønnlitteraturen i norskundervisningen på mellomtrinnet. I denne undersøkelsen har jeg tilnærmet meg dette fenomenet ved hjelp av tre ulike metoder. Den første delen av undersøkelsen innebærer en læreplananalyse, der jeg har undersøkt dens legitimering av kompleks skjønnlitteratur i «om faget» og gjennom to kompetansemål. Analysen ...
  • The Effect of Spell and Grammar Checkers on Pupils’ English: A Study of Texts Written by Norwegian School Children Aged 13-14 Years 

    Sigvaldsen, Nadia; Kristiansen, Kathrine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    This thesis has investigated how the use of the spell and grammar checker in Microsoft Word affects spelling and grammar in English texts written by pupils aged 13-14 years in Norwegian schools. This topic was researched due to the increased use of digital aids in schools and the uncertainty regarding the effects of using of these tools. Assessment is a significant part of a teacher’s professional ...
  • «Ikke plag meg, ikke spør meg, vær så snill!» - En kvalitativ undersøkelse av sammenhengen mellom læreres forståelse av matematikkangst og deres håndtering av elever med matematikkangst. 

    Røsok, Marius; Isaksen, Simon (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    På bakgrunn av egne erfaringer i praksis ønsket vi å undersøke temaet matematikkangst. I Norge er det generelt lite forskning på matematikkangst, mens det i internasjonal forskning i hovedsak har vært undersøkt hvordan matematikkangst påvirker elevers prestasjoner i matematikkfaget. PISA-undersøkelsen fra 2022 viste at 52% av norske elever svarte at de hadde matematikkangst. Dette gjorde at vårt ...
  • "Da kommer morsmålslæreren og kan kommunisere med dem på en helt annen måte" 

    Nilsen, Karoline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    I denne masteroppgaven undersøker jeg på hvilke måter en morsmålslærer og andre lærere realiserer et samarbeid omkring nyankomne elevers opplæringssituasjon. For å undersøke problemstillingen fulgte jeg en morsmålslærer i løpet av en arbeidsuke i november. Uka besto i å reise rundt på ulike skoler, og ambulere på tvers av trinn, lærere og elever. Dette bidro til at studien kunne undersøke en rekke ...
  • Et rammeverk for å identifisere hvordan lærerveiledninger støtter læreren 

    Ingerøynen, Maiken (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-08)
    Sammendrag I denne masteroppgaven har vi utviklet et rammeverk for lærerveiledningsanalyse for å undersøke i hvor stor grad lærerveiledninger hjelper lærere til å undervise etter kjerneelementene i LK20. Først måtte sette oss godt inn i forskningslitteraturen for å prøve og finne essensen i kjerneelementene i LK20. På den måten fant vi kodeord for de ulike kjerneelementene. Deretter tok vi utgangspunkt ...
  • Utforskende samtaler mellom lærer og elever 

    Johansen, Karina Øvre (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-01)
    I min masteroppgave er den matematiske samtalen mellom lærer og elever i fokus. Målet har vært å få en dypere innsikt i hvordan en utforskende samtale mellom lærer og elever kan se ut, og hvordan lærerens utforskende tilnærming i samtalen kan påvirke elevenes muligheter for læring. Problemstillingen for denne studien er: Hvordan kan det se ut når læreren forsøker å ha en utforskende tilnærming i ...
  • Vurdering er noe mer enn bare karakterer 

    Worsowicz, Aleksandra (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
    Denne masteroppgaven vil handle om underveisvurdering og understreke at vurdering er noe mer enn bare karakterer. I denne studien ville jeg undersøke hvordan naturfagslære gjennomfører underveisvurdering i tradisjonell klasseromsundervisning på ungdomstrinnet. For å finne svar på problemstillingen, utførte jeg en kvalitativ studie av tre naturfagslærere fra tre forskjellige ungdomsskoler. Siden ...
  • Drama i naturfag 

    Hervik, Evy (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
    Gjennom denne studien har jeg undersøkt hvordan elever uttrykker engasjement i et undervisningsopplegg med drama som læringsform i naturfag, samt sett på hvilken måte drama som læringsform kunne bidra til å engasjere elever i naturfaget. Prosjektet var satt sammen av to undervisningsøkter og datainnsamlingsmetodene; observasjon, spørreskjema og intervju. Det var dette som dannet grunnlaget for all ...
  • Lærarar si undervegsvurdering, i form av munnlege tilbakemeldingar, ved gjennomføring av praktiske aktivitetar i naturfag 

    Vadstein, Madelen Navelsaker (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
    Masteroppgåva mi hadde som hensikt å undersøkje vurderingspraksisen til lærarar i naturfag, meir spesifikt knytt til munnlege tilbakemeldingar som undervegsvurdering i samband med praktiske aktivitetar i undervisninga. I masteroppgåva ynskte eg å få svar på kva typar munnlege tilbakemeldingar lærarane nytta mest under dei praktiske aktivitetane og på kva måtar dei brukte tilbakemeldingane som ...
  • Grepene som virker - Anerkjente læreres erfaringer fra tidlig innsats i matematikk 

    Bartholdsen, Camilla; Mathisen, Wibeke O. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-10-31)
    Tidlig innsats har hatt stort fokus i den pedagogiske debatten gjennom de seneste tiårene. Ønsket er å øke læringsutbyttet for elevene, redusere behovet for spesialundervisning og minske frafall i videregående skole. Målet for denne forskningsoppgaven var derfor å finne ut hva de lærerne som lykkes i arbeidet med tidlig innsats i begynneropplæringa i matematikk gjør, og vår problemstilling ble da ...
  • Tilpasset opplæring i fådelt skole. Hvilke muligheter og begrensninger beskriver læreren som underviser i fådelte elevgrupper vedrørende å tilpasse undervisningen sin i emnet brøk? 

    Alfredsen, Tine Slettum (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)
    Denne avhandlingen er basert på en kvalitativ case-studie om tilpasset opplæring og kompetanse i fådelte klasser, konsentrert om emnet brøk. Problemstillingen som ligger til grunn for forskningen min er: Hvilke muligheter og begrensninger beskriver læreren som underviser i fådelte elevgrupper vedrørende å tilpasse undervisningen sin i emnet brøk? For å svare på problemstillingen har jeg benyttet ...
  • Utforsking av kvensk kulturs plass i matematikkundervisningen 

    Hermansen, Hendrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
    Formålet med denne masteroppgaven var å forhøre meg med lærere på 5-10.trinn i kvensk kjerneområde om hvilke meninger de hadde rundt det å inkludere kvensk kulturelt innhold i matematikkundervisningen. Jeg ønsket å få innsikt i hvilke fordeler og utfordringer dette kunne medføre, og dermed utformet jeg problemstillingen: - Hva mener lærere i kvenske kjerneområder om å inkludere kvensk ...
  • Identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk 

    Mikko, Lisa Broks (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
    Denne studien har hatt som formål å beskrive ulike myter og strukturer som legger føringer for hvordan matematikkopplæringen planlegges med hensyn til tilpasset opplæring og like muligheter for alle elever. Ved å benytte posisjoneringsteori har jeg utforsket hvilke storylines som kunne identifiseres i nyutdannedes opplevelser knyttet til deres arbeid med tilpasset opplæring. Videre hvordan disse ...
  • Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmark 

    Larsen, Johanne; Bremnes, Henrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-11)
    Med innføring av fagfornyelsen i 2020 ved introduksjon til læreplan LK20, har lærere i landet måttet tilpasset undervisningen til de nye kompetansemålene læreplanen introduserte. Videre har læreplan introdusert kjerneelementer til hvert enkelt fag – det mest betydningsfulle innholdet som eleven skal lære for å kunne mestre å anvende faget. I matematikkfaget innebærer disse kjerneelementene ...
  • Funksjonell skriving i begynneropplæringen. En enkeltcasestudie om et skriveopplegg på første trinn 

    Goffeng, Alette Mikkelsen; Mortensen, Marthe Strifeldt (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
    Formålet med studien vår har vært å innhente og utvikle kunnskap om hvordan funksjonell skriveopplæring på første trinn kan gjennomføres, og oppnå innsikt i hvilke synspunkter som ligger til grunn for denne skriveopplæringen. På denne måten håper vi å kunne bidra med kunnskap på forskningsfeltet, samtidig som vi kan utvikle oss som lærere i den første lese- og skriveopplæringen. For å belyse ...
  • Leseopplæring ved Guttas Campus’ sommerleir 

    Leiknes, Karianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-13)
    Formålet med denne undersøkelsen var å få innsikt og vurdere leseopplæringen på Guttas Campus, en pedagogisk sommerleir for demotiverte gutter på 9. trinn. For å samle inn data deltok jeg på den to uker lange sommerleiren i 2022, der jeg utførte oppgaver som leselærer sammen med to erfarne leselærere. Det ble gjort et utvalg av tre fokuselever blant de 43 deltakende guttene. Rammen for forskningen ...
  • Matematisk kompetanse gjennom samhandling på 1. trinn 

    Joensen, Marte (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-25)
    Målet for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan matematisk kompetanse kommer til uttrykk i samhandling blant elever på 1. trinn. Problemstillingen er: «Hvordan uttrykker elever på 1. trinn matematisk kompetanse når de samhandler i en konstruksjonsaktivitet?». I undersøkelsen av dette har jeg gjennomført en kvalitativ enkeltcasestudie. Jeg har benyttet videoopptak som datainnsamlingsmetode for ...

Vis mer