Viser treff 1-20 av 423

    • Vocabulary acquisition through Fortnite 

      Edholm, Lars Martin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      This study explores the intersection of digital gaming and language acquisition, focusing on how playing Fortnite influences vocabulary development in upper primary school students. With the increasing integration of digital tools and platforms in education, understanding the potential of video games as pedagogical tools has become crucial. This research investigates the specific vocabulary items ...
    • Gaming at home vs. gaming at school 

      Hals Meyer, Ole; Lyngstad, Jørgen Angelo (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      The aim of this thesis is to investigate how and whether pupils’ previous experience with video games matter in game-based learning, i.e. lessons that incorporate the use of video games. In this, it examines the belief that all pupils are competent “digital natives” due to their engagement with available technology in their daily lives. Using the term “preconditions” as a general term to encompass ...
    • Læreres syn på programmering i matematikk 

      Salamonsen, Håvard (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Etter kunnskapsløftet 2020 har programmering blitt en del av læreplanen i matematikk, som medfører at lærere er pålagt å implementere programmering i deres undervisningspraksis. Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke lærernes syn på innføringen av programmering i matematikkfaget, derav er problemstillingen for oppgaven: Hva synes matematikklærere på mellomtrinnet om å inkludere programmering ...
    • «Det er litt vanskelig å forestille seg hva som skjer i bøkene når det ikke er bilder» En kvalitativ studie om illustrasjoners påvirkning på elevers lesing av skjønnlitterær prosa 

      Bønå, Marianne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Formålet med denne studien var å få innsikt i hvordan illustrasjoner i skjønnlitterær prosa påvirker elevenes engasjement og forståelse for teksten de leser. Temaet for oppgaven er valgt på bakgrunn av at jeg ønsket å få mer innsikt i hva elevene foretrekker av skjønnlitterære tekster. For å samle inn data til studien, har jeg brukt et kvalitativt design med en kvantitativ spørreundersøkelse som ...
    • «Når de nå først har lekser, ja, selvfølgelig skal de få hjelp, så lenge man klarer å gi hjelp» - Hvordan veilede foresatte i å hjelpe barnet sitt med matematikklekser? 

      Sørensen, Vilde; Larsen, Synnøve (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Vår problemstilling for denne masteren er: Hvordan kan lærere veilede foresatte i hvordan de hjelper barna sine med matematikklekser? I denne masteren gjennomførte vi en kvalitativ studie med designforskning. Hensikten med studiet er å gi et praktisk forslag på hvordan lærere kan veilede foresatte. Vi utarbeidet en intervensjon som vi kalte for mattekveld, og gjennomført den med en gruppe foresatte. ...
    • "Så følte man seg som en businesswoman når man kom på skolen" 

      Hansen, Andrine Louise; Grimstad, Elise Johansen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Tidligere forskning viser at arbeid med muntlige ferdigheter ofte nedprioriteres i den norske skolen. Hensikten med denne kvalitative casestudien er å undersøke hvordan et utvalg elever og lærere arbeider med muntlige ferdigheter gjennom et FN-rollespill, og hvordan de reflekterer over dette arbeidet. FN-rollespillet er et undervisningsopplegg hvor elevene i rollen som delegater skal simulere et ...
    • «Jeg synes det er gøy å tenke med hodet» - En casestudie om hvordan læreren kan tilpasse matematikkundervisningen i Thinking classroom. 

      Johansen, Egil; Fiva, Joakim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie om hvordan lærere kan tilpasse undervisningen i matematikk med bruk av Thinking classroom. Thinking classroom er et rammeverk for problemløsning og utforskning i matematikk som har økt i popularitet de siste årene. Fagfeltet har lenge diskutert hvilken tilnærming til matematikkfaget som er å foretrekke - tradisjonell eller undersøkende. Samtidig ...
    • Et brettspill om aritmetikkens fundamentalteorem 

      Hustad, Erik; Varhaugvik, Simen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven handler om bruken av brettspillet Prime Climb på mellom- og ungdomstrinnet. Hensikten med denne studien var å få ett innblikk i hvordan Prime Climb fungerer som en alternativ læringsaktivitet for elever i temaet primtall og faktorisering. Studiens mål er å utforske hvordan Prime Climb kan legge til rette for tallforståelse. På bakgrunn av dette målet utformet vi følgende ...
    • «Er vi ikke alle basically nerder»: En kasusstudie av en lærers bruk av samtaletrekk i undervisning på talentsenteret 

      Nilsen, David Antonsen; Sæbø, Vebjørn Skjelmo (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Sammendrag Temaet for denne studien har vært elever med stort læringspotensial, og hvordan undervise for denne typen elever. Det viser seg at denne elevgruppen får en lite tilfredsstillende opplæring i skolen, noe som kan være et resultat av lærerens mangel på kunnskap, ressurser og lederstøtte fra skoleeier. Der de derimot kan få en tilfredsstillende opplæring er på «talentsenter i realfag», noe ...
    • “When pupils encounter a longer text, they often respond with oh my god, do I need to read all of this?” 

      Rognmo, Andreas Kristoffer; Schönfelder, Bendik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      In this thesis, we explore pupils’ attitudes and motivations to read while gaining insight into the teacher's perspective on the current situation. Our thesis question is: What attitudes do lower secondary school pupils and teachers in the context of the Norwegian educational system have towards extensive reading in the English classroom? Research was aimed at lower secondary school pupils and ...
    • Innføring av undervisningsformen tallsnakk 

      Kristiansen, Hannah Harila (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med formålet om å undersøke problemstillingen: Innføring av tallsnakk på mellomtrinnet. Jeg oppdaget tallsnakk gjennom masteremnet i matematikkdidaktikk, og dermed ønsket jeg å se hvordan undervisningsformen kan bidra til matematikkfaget i forhold til matematisk kommunikasjon. I forskningsprosjektet har jeg derfor undersøkt en lærers innføring av ...
    • “It is not fun to read, unless it is something interesting”: A convergent mixed methods study on the alignment of current research and pupils’ perception of their reading habits 

      Amble, Nora Mikkelsen; Våg, Signe Merethe Næss (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      This study examines the correlation between current reading research and pupils’ perception of their own reading habits. Our thesis questions are: To what extent do current research and mapping align with lower secondary pupils’ perceptions of their reading habits? How can we use our findings to aid future reading instruction in English? Using a convergent mixed methods design our thesis questions ...
    • Kasusstudie av matematikklærer i utforskende undervisning 

      Nilfjord, Jonathan Aron Hope; Fasting, Christopher (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Dette masterprosjektet omhandler en kasusstudie av én lærer på 10. trinn, hvor hensikten har vært å se på hvordan lærer planlegger og gjennomfører undervisning med bruk av en utforskende tilnærming. Årsaken til at dette ble undersøkt er et økende engasjement rundt undervisningsformen etter at den ble innført i den nye læreplanen. Det finnes en del forskning på gjennomføringen av undervisningen, men ...
    • Lesing i en digital tidsalder: En undersøkelse av forholdet mellom leseutholdenhet og skjermtid hos elever på 10. trinn 

      Arnesen, Synne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Langlesing i vår digitale tidsalder er en ferdighet under press, men det foreligger relativt lite forskning på området. Videre vet vi at norsk ungdom bruker mye tid foran skjerm, og parallelt med digitaliseringen får norske elever mer negative holdninger til lesing. Jeg har i denne masteroppgaven derfor undersøkt mulige sammenhenger mellom leseutholdenhet og skjermtid på mobiltelefonen hos elever ...
    • Motivasjon i motstand : En studie av den komplekse skjønnlitteraturens vilkår i norskundervisningen på mellomtrinnet 

      Jacobsen, Ingrid Karoline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne studien har til hensikt å belyse vilkårene til den komplekse skjønnlitteraturen i norskundervisningen på mellomtrinnet. I denne undersøkelsen har jeg tilnærmet meg dette fenomenet ved hjelp av tre ulike metoder. Den første delen av undersøkelsen innebærer en læreplananalyse, der jeg har undersøkt dens legitimering av kompleks skjønnlitteratur i «om faget» og gjennom to kompetansemål. Analysen ...
    • The Effect of Spell and Grammar Checkers on Pupils’ English: A Study of Texts Written by Norwegian School Children Aged 13-14 Years 

      Sigvaldsen, Nadia; Kristiansen, Kathrine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      This thesis has investigated how the use of the spell and grammar checker in Microsoft Word affects spelling and grammar in English texts written by pupils aged 13-14 years in Norwegian schools. This topic was researched due to the increased use of digital aids in schools and the uncertainty regarding the effects of using of these tools. Assessment is a significant part of a teacher’s professional ...
    • «Ikke plag meg, ikke spør meg, vær så snill!» - En kvalitativ undersøkelse av sammenhengen mellom læreres forståelse av matematikkangst og deres håndtering av elever med matematikkangst. 

      Røsok, Marius; Isaksen, Simon (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      På bakgrunn av egne erfaringer i praksis ønsket vi å undersøke temaet matematikkangst. I Norge er det generelt lite forskning på matematikkangst, mens det i internasjonal forskning i hovedsak har vært undersøkt hvordan matematikkangst påvirker elevers prestasjoner i matematikkfaget. PISA-undersøkelsen fra 2022 viste at 52% av norske elever svarte at de hadde matematikkangst. Dette gjorde at vårt ...
    • "Da kommer morsmålslæreren og kan kommunisere med dem på en helt annen måte" 

      Nilsen, Karoline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg på hvilke måter en morsmålslærer og andre lærere realiserer et samarbeid omkring nyankomne elevers opplæringssituasjon. For å undersøke problemstillingen fulgte jeg en morsmålslærer i løpet av en arbeidsuke i november. Uka besto i å reise rundt på ulike skoler, og ambulere på tvers av trinn, lærere og elever. Dette bidro til at studien kunne undersøke en rekke ...
    • Et rammeverk for å identifisere hvordan lærerveiledninger støtter læreren 

      Ingerøynen, Maiken (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-08)
      Sammendrag I denne masteroppgaven har vi utviklet et rammeverk for lærerveiledningsanalyse for å undersøke i hvor stor grad lærerveiledninger hjelper lærere til å undervise etter kjerneelementene i LK20. Først måtte sette oss godt inn i forskningslitteraturen for å prøve og finne essensen i kjerneelementene i LK20. På den måten fant vi kodeord for de ulike kjerneelementene. Deretter tok vi utgangspunkt ...
    • Utforskende samtaler mellom lærer og elever 

      Johansen, Karina Øvre (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-01)
      I min masteroppgave er den matematiske samtalen mellom lærer og elever i fokus. Målet har vært å få en dypere innsikt i hvordan en utforskende samtale mellom lærer og elever kan se ut, og hvordan lærerens utforskende tilnærming i samtalen kan påvirke elevenes muligheter for læring. Problemstillingen for denne studien er: Hvordan kan det se ut når læreren forsøker å ha en utforskende tilnærming i ...