Engasjement, motivasjon og læringsutbytte i et digitalt Peer Instruction-basert introduksjonsemne i fysikk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/21855Dato
2021-06-11Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Lien, Sigurd EriksenSammendrag
Året 2020 har vært et år med drastiske endringer i undervisningform med en hurtig overgang til digital undervisning grunnet koronapandemien. Denne studien undersøker studentenes motivasjon, læringsutbytte, deltagelse og tidsbruk ved et introduksjonsemne i fysikk, der undervisningen ble lagt om til digital undervisning med Peer Instruction.
Studentens motivasjon ble karakterisert med motivasjonskonstruktene fra Eccles expectancy-value modell for motivasjon, målt med Interactive Engagement and Motivation in Physics Learning (IMPEL). Det fremkommer at interesse og glede, nytteverdi og selvrealisering og identitet er betydelig bedre enn mestringsforventning og kostnad. Sammenlignet med motivasjonen til studentene som tok emnet i 2019 – et år med tradisjonell undervisning – viste en 𝑡-test ingen statistisk signifikant endring ved et signifikansnivå på 0.05. Læringsutbytte målt med Force Concept Inventory (FCI) viste et normalisert gain på 0.46, som er sammenlignbart med Peer Instruction i fysisk undervisning. Sammenhengen mellom studentenes læringsutbytte og faktorene motivasjon, deltagelse og tidsbruk ble undersøkt og det ble funnet noen interessante, men ikke statistisk signifikante, sammenhenger med lineær regresjon og et 0.05 signifikansnivå.
Basert på resultatene konkluderer vi med at digital undervisning med Peer Instruction tilsynelatende har fungert så godt som vi kunne forventet med fysisk undervisning, både med hensyn på læringsutbytte og motivasjon.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: