Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCoucheron, David Andre
dc.contributor.advisorIrgens, Børge
dc.contributor.authorLien, Sigurd Eriksen
dc.date.accessioned2021-07-09T06:35:18Z
dc.date.available2021-07-09T06:35:18Z
dc.date.issued2021-06-11en
dc.description.abstractÅret 2020 har vært et år med drastiske endringer i undervisningform med en hurtig overgang til digital undervisning grunnet koronapandemien. Denne studien undersøker studentenes motivasjon, læringsutbytte, deltagelse og tidsbruk ved et introduksjonsemne i fysikk, der undervisningen ble lagt om til digital undervisning med Peer Instruction. Studentens motivasjon ble karakterisert med motivasjonskonstruktene fra Eccles expectancy-value modell for motivasjon, målt med Interactive Engagement and Motivation in Physics Learning (IMPEL). Det fremkommer at interesse og glede, nytteverdi og selvrealisering og identitet er betydelig bedre enn mestringsforventning og kostnad. Sammenlignet med motivasjonen til studentene som tok emnet i 2019 – et år med tradisjonell undervisning – viste en 𝑡-test ingen statistisk signifikant endring ved et signifikansnivå på 0.05. Læringsutbytte målt med Force Concept Inventory (FCI) viste et normalisert gain på 0.46, som er sammenlignbart med Peer Instruction i fysisk undervisning. Sammenhengen mellom studentenes læringsutbytte og faktorene motivasjon, deltagelse og tidsbruk ble undersøkt og det ble funnet noen interessante, men ikke statistisk signifikante, sammenhenger med lineær regresjon og et 0.05 signifikansnivå. Basert på resultatene konkluderer vi med at digital undervisning med Peer Instruction tilsynelatende har fungert så godt som vi kunne forventet med fysisk undervisning, både med hensyn på læringsutbytte og motivasjon.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21855
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDFYS-3907
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleEngasjement, motivasjon og læringsutbytte i et digitalt Peer Instruction-basert introduksjonsemne i fysikken_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)