Show simple item record

dc.contributor.advisorKasper, Jürgen
dc.contributor.authorJohansen, Mette Alexandra
dc.date.accessioned2021-08-04T13:43:25Z
dc.date.available2021-08-04T13:43:25Z
dc.date.issued2021-05-05
dc.description.abstract<p>Bakgrunn: For at pasienter med alvorlig psykisk lidelse skal få et helhetlig og godt behandlingstilbud uansett hvor i Norge er det avgjørende å sikre gode overganger for mellom spesialist- og kommunehelsetjeneste. Dette impliserer god tverrfaglig og tverretatlig samhandling mellom helsepersonell, noe som er et sentralt satsingsområde i dagens helsetjeneste. Det finns for lite dokumentasjon om hvordan helsepersonell kan lykkes i forsøket å ivareta pasientens behov akkurat ved disse overgangene. Denne studien hadde som mål å undersøke hvordan helsepersonell samhandler om pasientens videre oppfølging ved overgang fra spesialist- til kommunehelsetjenesten. <p>Metoder: Studien er kvalitativ, og datasamlingen ble gjort ved utførelse av 6 semistrukturerte intervju med et strategisk utvalg av ulike helsepersonell fra både spesialist- og kommunalhelsetjeneste. Materialet ble analysert ved bruk av Malteruds systematiske tekstkondensering. <p>Resultater: Analysen resulterte i en struktur av tre hoved- og flere underkategorier. Kategorier under hovedkategorien kommunikasjon representerer ulike måter og kanaler for informasjonsutveksling. I tillegg finnes det en hovedkategori med samhandlings fremmende og en med hemmende faktorer. God samhandling starter tidlig ved innleggelse i spesialisthelsetjenesten og krever levende og fleksibel informasjonsutveksling, gode relasjoner, ryddig dokumentasjon og en bevissthet over pasients mål og ønsker. <p>Konklusjon: Studien gir innblikk i faktorer som u ifra et helsepersonell perspektiv anses som viktig i forsøket å legge til rette for at pasienten opplever gode overganger mellom tjenestene. Bruk av en variasjon av kommunikasjonsverktøy, fysiske og elektroniske møter sammen med pasienten og timingen av disse kontaktene tidlig i forløpet blir beskrevet som avgjørende. Det trengs mer forskning for å bedre forstå hvordan disse faktorene kan utformes og forbedres.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21927
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3902
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808en_US
dc.subjectPasientoverføring, Brukermedvirkning, Samarbeid, relasjon, kommunikasjon, psykisk helse, opplevelse, oppfatninger og holdningeren_US
dc.titleHelsepersonell er prisgitt den informasjonen de får. Samhandling i psykisk helseomsorg – En kvalitativ studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)