Verb som meningsbærende element i kompetansemål. En analyse av fem kompetansemål i MAT01-05.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22281Dato
2020-10-31Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Riibe, KarinaSammendrag
Denne mastergradsoppgaven begynner i det Goodlad omtaler som den formelle læreplanen og fortsetter over i den oppfattede læreplanen. Jeg har gjennomført en analyse av fem utvalgte kompetansemål fra den nye læreplanen i matematikk, MAT01-05. Fenomenet jeg undersøker er verb som meningsbærende element i kompetansemålet. For å finne ut om verbene har betydning for det langsiktige målet som i LK20 er dybdelæring har jeg tatt utgangspunkt i forståelse i to deler; instrumentell og relasjonell forståelse. Forarbeidet gikk ut på å finne perspektiver på forståelse, motivasjon, kunnskap og ferdighet.
Gjennom kompetansedefinisjonen ferdighet + kunnskap + forståelse = kompetanse fant jeg at formen for forståelse som elevene innehar er av stor betydning for utviklingen av kompetanse. Fra fem strategisk utvalgte kompetansemål fant jeg 14 ulike verb. Fem verb fremmer en relasjonell forståelse, åtte verb fremmer en instrumentell forståelse og det siste verbet kan være både relasjonelt og instrumentelt. I denne tellingen er verbene tatt ut av konteksten de står i for å fremheve egenskapene til verbet som ferdighetsdimensjon uten distraksjon fra det faglige innholdet i kompetansemålet (kunnskapsdimensjon). Noen av verbene endrer klassifisering når de tolkes i sammenheng med kunnskapsdimensjonen, dette er kanskje et av de viktigste funnene i forskningen jeg har gjennomført.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: