Show simple item record

dc.contributor.advisorStien, Kirsten Elisabeth
dc.contributor.authorRiibe, Karina
dc.date.accessioned2021-08-30T05:46:35Z
dc.date.available2021-08-30T05:46:35Z
dc.date.issued2020-10-31en
dc.description.abstractDenne mastergradsoppgaven begynner i det Goodlad omtaler som den formelle læreplanen og fortsetter over i den oppfattede læreplanen. Jeg har gjennomført en analyse av fem utvalgte kompetansemål fra den nye læreplanen i matematikk, MAT01-05. Fenomenet jeg undersøker er verb som meningsbærende element i kompetansemålet. For å finne ut om verbene har betydning for det langsiktige målet som i LK20 er dybdelæring har jeg tatt utgangspunkt i forståelse i to deler; instrumentell og relasjonell forståelse. Forarbeidet gikk ut på å finne perspektiver på forståelse, motivasjon, kunnskap og ferdighet. Gjennom kompetansedefinisjonen ferdighet + kunnskap + forståelse = kompetanse fant jeg at formen for forståelse som elevene innehar er av stor betydning for utviklingen av kompetanse. Fra fem strategisk utvalgte kompetansemål fant jeg 14 ulike verb. Fem verb fremmer en relasjonell forståelse, åtte verb fremmer en instrumentell forståelse og det siste verbet kan være både relasjonelt og instrumentelt. I denne tellingen er verbene tatt ut av konteksten de står i for å fremheve egenskapene til verbet som ferdighetsdimensjon uten distraksjon fra det faglige innholdet i kompetansemålet (kunnskapsdimensjon). Noen av verbene endrer klassifisering når de tolkes i sammenheng med kunnskapsdimensjonen, dette er kanskje et av de viktigste funnene i forskningen jeg har gjennomført.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22281
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleVerb som meningsbærende element i kompetansemål. En analyse av fem kompetansemål i MAT01-05.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)