Show simple item record

dc.contributor.advisorEkeland, Torun Granstrøm
dc.contributor.authorBjøru, Ragna Hansine
dc.date.accessioned2021-09-03T21:56:58Z
dc.date.available2021-09-03T21:56:58Z
dc.date.issued2021-05-17
dc.description.abstractStudien har til hensikt å studere kjønnsperformative handlinger og diskurser i samfunnsfaget spesielt, og skolen generelt. Diskurser danner grunnlag for hva som blir tatt for å være normativt, og gjør seg derfor svært gjeldende i arbeid med kjønnsmangfold. Å utfordre og problematisere diskurser som skaper andregjøring i samfunnet er derfor avgjørende for å øke barn og unges mulighetsrom til å være og gjøre kjønn slik de selv ønsker. Å problematisere stereotypier og normative tatt for gitt-heter krever en kritisk tilnærming til maktrelasjoner og de prosesser som skaper og opprettholder majoritet og minoritet perspektiver. Denne studien har derfor også til hensikt å utforske mulighetspotensialet for kritisk mangfoldskompetanse i kjønnsundervisning i samfunnsfaget. Problemstillingen studien reiser er: kjønnsperformative handlinger og diskurser i samfunnsfagundervisningen, hva er mulighetspotensialet for kritisk mangfoldskompetanse? Studien er basert på intervju av fire samfunnsfaglærer i ungdomsskolen, og diskusjonen tar derfor utgangspunkt i handlinger og diskurser informantene forteller om. De teoretikerne jeg lener meg tyngst på er Judith Butler og Åse Røthing. I studien kom jeg frem til at mangel på dyptgående kunnskaper er en avgjørende faktor for kjønnsundervisning. Dette fordi det påvirker hvorvidt kjønn blir inkludert i undervisningen eller ikke, samt hvilke perspektiver som legges til grunn i møte med kjønn i skolen. Til tross for at det sjeldent eller aldri undervises om kjønn i skolen, gjør kjønn seg gjeldene i skjellsord og sjargonger elevene i mellom. Gjennom å invitere elevene med på en diskusjon om skjellsord som går på bekostning av kjønn, kan en rette fokus mot maktforhold og prosesser som bidrar til å opprettholde og videreføre maktforhold og annengjøring. Dette kan være en åpning for kritisk mangfoldskompetanse i skolehverdagen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22413
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3905
dc.subjectkritisk mangfoldskompetanseen_US
dc.subjectkjønnen_US
dc.subjectkjønnsmangfolden_US
dc.subjectsamfunnsfagen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleEt kritisk møte med kjønnsperformative handlinger og diskurser i skolen: En kvalitativ studie om kjønn og kritisk mangfoldskompetanseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)