dc.contributor.advisor | Ove Gunnar, Drageset | |
dc.contributor.author | Elde, Ingvild | |
dc.contributor.author | Eilertsen, Florence | |
dc.date.accessioned | 2021-09-06T07:47:14Z | |
dc.date.available | 2021-09-06T07:47:14Z | |
dc.date.issued | 2021-06-01 | en |
dc.description.abstract | Matematikkfaget er i stadig endring, og fokuset på den matematiske samtalens plass i undervisningen har med fagfornyelsen fått større betydning. Forskning viser at den matematiske samtalen fremmer forståelse og det er derfor viktig å ha mer fokus på dette. En måte å fremme den matematiske samtalen på er å benytte samtaletrekk, beskrevet av Kazemi og Hintz (2019).
Problemstillingen vår er: Hvilke samtaletrekk bruker matematikklærere på videregående trinn 1, og hvilke tanker har de angående bruk av samtaletrekk i undervisningen?
Vår masteroppgave er en kvalitativ case- studie, hvor vi har brukt strukturert observasjon og strukturert datastøttende intervju for å svare på vår problemstilling. Analyse av funn viser at det er variert kjennskap til samtaletrekk blant lærere, men at mange bruker noen av de i ulike grad likevel.
Vi har gjennom observasjon kartlagt hvilke og hvor hyppig de ulike samtaletrekkene benyttes i undervisningen til matematikklærere på videregående trinn 1. Gjennom våre observasjoner erfarte vi at samtlige av samtaletrekkene ble brukt, og det ble brukt samtaletrekk til sammen 246 ganger iløpet av våre 24 observasjoner. Alle 12 informantene brukte samtaletrekket gjenta, 10 brukte tenketid, 9 brukte resonnere, 5 brukte snu og snakk, 4 brukte repeter og tilføye, og bare 1 brukte samtaletrekket endre.
Gjennom intervju har vi fått innsikt i deres tanker angående bruk av samtaletrekk i undervisning. Under intervju forteller 10 av våre 12 informanter at de prøver å være bevisste på hvordan de ordlegger seg i undervisningen sin. Alle våre informanter er positive til samtaletrekk som metode og mener tanken bak dem er fornuftig, selv om flere påpeker at de synes det er utfordrende å gjennomføre i praksis.
Formålet med studiet er ikke å bidra til generalisering, men å gi innsikt i bruk av metoden samtaletrekk, og inspirere andre til å prøve ut målrettet samtale i matematikk. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22424 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en_US |
dc.subject | Instrumentell forståelse | en_US |
dc.subject | Målrettet samtale | en_US |
dc.subject | Relasjonell forståelse | en_US |
dc.subject | Matematisk samtale | en_US |
dc.subject | Begrepsforståelse | en_US |
dc.subject | Sosiale og sosiomatematiske normer | en_US |
dc.subject | Prosedyrekunnskap | en_US |
dc.subject | Undersøkende undervisning | en_US |
dc.subject | Undersøkelseslandskap | en_US |
dc.subject | Åpen strategideling | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Samtaletrekk | en_US |
dc.title | Samtaletrekk - målrettet samtale i matematikk | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |