Eleveres arbeid med Scratch. En kvalitativ studie om elevers bruk av løsningsstrategier og typer argumentasjon i programmering
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22463Dato
2021-05-24Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Berg, KristianSammendrag
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke løsningsstrategier og type argumenter et utvalg elever bruker når de løser programmeringsoppgaver. Programmering kom inn på læreplanen til grunnskolen høsten 2020 (Utdanningsdirektoratet, 2020) og er nytt for mange lærere og lærerstudenter. Tanken bak programmering i skolen er å forberede elevene på å kunne delta i et raskt utviklende samfunn. Formålet med forskningsprosjektet er å belyse hvordan elever arbeider med programmeringsoppgaver med å se på løsningsstrategier og nivåer av argumentasjon. Forskningsspørsmålet for studien er dermed: Hvilke løsningsstrategier og type argumentasjon bruker elever i programmeringsoppgaver?
Dette er en casestudie der jeg benytter meg av observasjon og semistrukturert intervju for å samle inn data. Undervisningsopplegget som går over to undervisningsøkter, er planlagt og gjennomført av meg. For å kunne svare på forskningsspørsmålet har jeg benyttet teori om problemløsning, algoritmisk tenkning, algoritmisk metode og nivåer av argumentasjon. Dette skal sammen med dataanalysen bidra til å svare på mitt forskningsspørsmål.
Studien min viser at elevene benytter seg av to forskjellige løsningsstrategier og argumentasjonene er like. Den strategien som blir mest brukt er testing og feilsøking, der elevene tester hele programmet gjør noen endringer før programmet kjøres på nytt. Inkrementell og iterativ er den andre strategien som blir brukt, her jobber elevene mer trinnvis med å bygge opp programmet og tester underveis. Elevenes argumentasjon baseres på en generalisering basert på tidligere testing og kombineres med noe matematiske betraktninger.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: