Dybdelæring – et begrep med mange definisjoner. Perspektiv fra lærere og lærerutdannere
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22467Dato
2021-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Martinsen, MiaSammendrag
Dybdelæring er et begrep som har blitt introdusert i den nye læreplanen LK20. Som lærer har man ansvar for å skape meningsfylte læringssituasjoner for elever. For å gjøre dette må en tilpasse opplæringen slik at den er variert og at alle elever har nytte av opplæringen. Dybdelæringsprosesser skaper rom for å variere gjennom tverrfaglighet og temabasert undervisning, fordi begrepets betydning handler om å se sammenhenger mellom fag og kontekster.
Dette er en kvalitativ studie der jeg har tatt for meg læreres og lærerutdanneres perspektiv på dybdelæring. Jeg har gjennom intervjuer innhentet data som sier noe om hva lærere og lærerutdannere forstår med begrepet dybdelæring, og hvordan de beskriver det i sin praksis. Disse ble analysert og gjort til narrative fortellinger som beskriver intervjuets helhet.
Resultatene viser at dybdelæringsbegrepet fremdeles er et begrep som er nytt i utdanningssektoren. Både lærere og lærerutdannere har mange likheter i sin beskrivelse av hva de ser på som dybdelæring. Begrepet blir sett på som en motsats til overflatelæring, der dybdelæring blant annet handler om å se sammenhenger mellom forskjellige kontekster og det man lærer i forskjellige fag. Dybdelæring sees også på som en definisjon på en praksis som har vært i lengre tid.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: