Show simple item record

dc.contributor.advisorJakhelln, Rachel
dc.contributor.authorMartinsen, Mia
dc.date.accessioned2021-09-08T19:15:30Z
dc.date.available2021-09-08T19:15:30Z
dc.date.issued2021-06-01
dc.description.abstractDybdelæring er et begrep som har blitt introdusert i den nye læreplanen LK20. Som lærer har man ansvar for å skape meningsfylte læringssituasjoner for elever. For å gjøre dette må en tilpasse opplæringen slik at den er variert og at alle elever har nytte av opplæringen. Dybdelæringsprosesser skaper rom for å variere gjennom tverrfaglighet og temabasert undervisning, fordi begrepets betydning handler om å se sammenhenger mellom fag og kontekster. Dette er en kvalitativ studie der jeg har tatt for meg læreres og lærerutdanneres perspektiv på dybdelæring. Jeg har gjennom intervjuer innhentet data som sier noe om hva lærere og lærerutdannere forstår med begrepet dybdelæring, og hvordan de beskriver det i sin praksis. Disse ble analysert og gjort til narrative fortellinger som beskriver intervjuets helhet. Resultatene viser at dybdelæringsbegrepet fremdeles er et begrep som er nytt i utdanningssektoren. Både lærere og lærerutdannere har mange likheter i sin beskrivelse av hva de ser på som dybdelæring. Begrepet blir sett på som en motsats til overflatelæring, der dybdelæring blant annet handler om å se sammenhenger mellom forskjellige kontekster og det man lærer i forskjellige fag. Dybdelæring sees også på som en definisjon på en praksis som har vært i lengre tid.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22467
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleDybdelæring – et begrep med mange definisjoner. Perspektiv fra lærere og lærerutdannereen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)