dc.contributor.advisor | Huru, Hilja Lisa | |
dc.contributor.author | Takarautio, Riina | |
dc.date.accessioned | 2021-09-08T19:20:53Z | |
dc.date.available | 2021-09-08T19:20:53Z | |
dc.date.issued | 2021-05-17 | |
dc.description.abstract | På tidlig 2000-tallet opplevde skole-Norge det som i ettertid beskrives som PISA-sjokket. Siden da, har den finske skolen blitt trukket fram som et prakteksempel på «den perfekte skolen». Denne studien sammenligner læreplanene i matematikk fra Finland og Norge og har følgende problemstilling; «Hvilke likheter og forskjeller er det i læreplanene i Finland og Norge?». Studien ser på læringsmål fra ungdomstrinnet, og ser på forskjeller og likheter i læreplanene fra tre forskjellige perspektiv; struktur, matematisk innhold og verbbruk. Studien har et kvalitativt forskningsdesign og bruker diskursanalyse og kvalitativ innholdsanalyse for å besvare problemstillingen. Funnene viser enkelte strukturforskjeller mellom læreplanene, og minimale forskjeller i det matematiske innholdet. Siden Finland er et tospråklig land, ser studien på både den finskspråklige og svenskspråklige versjonen av den finske læreplanen, og avdekker signifikante forskjeller mellom de to versjonene. Verbanalysen viser større fokus på læreren i den finske læreplanen, og større elevfokus i den norske læreplanen. Lærerfokuset i den finske læreplanen påvirkes av forskjellene mellom den finskspråklige og den svenskspråklige versjonen. Den finske læreplanen fokuserer i større grad på pedagogisk veiledning, mens den norske læreplanen gir lærere full metodefrihet. Funnene viser også sterk sammenheng mellom læreplanene og undersøkende matematikkundervisning
| en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22469 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | Læreplan | en_US |
dc.subject | Finsk skolesystem | en_US |
dc.subject | Undersøkende matematikkundervisning | en_US |
dc.subject | matematikk | en_US |
dc.subject | PISA | en_US |
dc.subject | TIMSS | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Hvorfor er finsk skole «best i Norden»? En kvalitativ komparativ studie av finsk og norsk læreplan i matematikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |