Engasjement hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22535Date
2021-05-28Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvorvidt kundeengasjement og
sensorisk stimuli påvirker vareprat og lojalitet hos gjester ved Norges arktiske
universitetsmuseum. Det teoretiske rammeverket vårt bygger på tidligere forskning
på engasjement og kundeatferd, og vi inkluderer entusiasme, interaksjon,
oppmerksomhet, absorpsjon, interaksjon og sansing i vår konseptualisering.
Ved hjelp av spørreundersøkelse har vi samlet inn data fra 132 respondenter. Analysen av resultatene
foregår i SPSS, der vi benytter oss av faktoranalyse, korrelasjonsanalyse, samt lineære og
multiple regresjonsanalyser. Resultater viser at absorpsjon og entusiasme har størst direkte effekt mot vareprat og lojalitet. Disse dimensjonene kjennetegnes ved at de i stor grad omfatter affeksjon; vår undersøkelse
bekrefter dermed viktigheten av å opprette følelsesmessige forbindelser mellom konsument
og virksomhet for å skape engasjement. Videre bekrefter resultatene at vareprat påvirkes av
alle underfaktorer av engasjement, med ulik styrke. Vareprat viser seg også å være et viktig
utfall av engasjement i denne konteksten.Vår studie komplementerer tidligere forskning på kundeengasjement, hvor det foreligger lite forskning i offline kontekster. Turisme- og fritidsnæring preges av konkurranse, og vi
argumenterer for at virksomheter i denne næringen kan nyttiggjøre seg av resultater fra
undersøkelsen. Engasjement kan brukes som et strategisk virkemiddel for å skape vareprat og
lojalitet, og videre beholde og knytte seg til nye kunder.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: