Tannhelseinformasjon på norske blogger
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22655Date
2021-05-20Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Det har blitt vanlig å søke etter helseinformasjon på nett, og dermed også tannhelseinformasjon. Blogger er en del av sosiale medier i Norge, og hensikten med oppgaven var å undersøke hva norske bloggere skriver om tannhelserelaterte tema. Vi ønsket også å undersøke om noen av innleggene relatert til tannhelse var reklame for et firma, og i så fall hvor mange. I tillegg ønsket vi å kartlegge hvilke typer produkter eller behandlinger det ble reklamert for. Den metodiske tilnærmingen var en dokumentanalyse av et utvalg norske blogger. Det var totalt 50 blogger i utvalget for oppgaven og disse utgjorde essensen i det metodiske arbeidet. Resultatet var en deskriptiv analyse av relevante funn i utvalget, presentert i kategorier basert på meningsfortetninger. Hovedkategoriene var innlegg om egne meninger og sponsede innlegg, hvorav disse fikk egne underkategorier. Forskningsspørsmålene som lå til grunn for oppgaven formet presentasjonen av resultatene. I oppgaven vår konkluderte vi med at norske bloggere skriver om egne erfaringer fra tannhelsetjenesten i både positiv og negativ forstand, og reklamerer for tannhelserelaterte produkter og behandlinger på bloggene sine, hvorav hovedvekten av reklameinnleggene vi analyserte inneholder reklame for tannbleking. For oss klinikere er det viktig å være klar over at det finnes mye tannhelserelatert informasjon på norske blogger, og være bevisst på hvilken påvirkning denne informasjonen kan ha på våre pasienter.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: