dc.contributor.advisor | Schei, Torbjørn | |
dc.contributor.author | Stenersen, Jonas | |
dc.date.accessioned | 2021-09-26T21:39:27Z | |
dc.date.available | 2021-09-26T21:39:27Z | |
dc.date.issued | 2021-08-24 | |
dc.description.abstract | Stordriftsfordeler er et kjennetegn på sjøtransport, og utviklingen i oppdrettsnæringen har pekt mot en betydelig økning i fartøystørrelser på brønnbåter. Denne avhandlingen søker etter å belyse problemstillingen: Hvor mye kan en større brønnbåt potensielt redusere en oppdretters kostnader? Da brønnbåter har mange bruksområder i dag, går utredningen dypere ved å undersøke kostnader ved flere arbeidsoperasjoner der brønnbåter brukes, for å gi større innblikk i en kompleks del av næringen som gjennomgår store utviklinger. Studien er utformet som en casestudie, der datagrunnlaget består av primærdata fra en oppdrettsaktør som er i prosessen av å skalere opp sin kapasitet på brønnbåt med et nytt fartøy. Med å estimere beslutningsrelevante kostnader er det søkt etter å belyse enhetskostnader for slaktetransport, ferskvannsavlusing og mekaniske avlusing i brønnbåt, og hvordan kostnadene endrer seg på lokalitetsnivå ved ulike fartøystørrelser.
I undersøkelsen er funnene entydige i at større brønnbåter gir potensiale for økt produktivitet gjennom redusert tidsbruk, og generelt kan føre til mer effektive arbeidsoperasjoner. For slaktetransport og ferskvannsavlusinger er betydningen at dette vil kunne gi sterkt fallende enhetskostnader for en oppdretter som leier inn fartøyene. Særlig ferskvannsavlusinger er trukket frem i intervju som tid- og ressurskrevende operasjoner, der funnene tyder på omtrent en halvering i enhetskostnader når operasjonen gjennomføres med en større brønnbåt. Videre er det sett i funnene at de ikke er helt entydige, der mekaniske avlusinger med en større brønnbåt tyder på å gi høyere kostnader for en oppdretter.
Hva den totale kostnadsreduksjonen kan utgjøre for en oppdretter er vanskelig å konkludere med. Estimeringene er preget av usikkerheter, der sensitivitetsanalyser viser at funnene er følsomme for endringer i sentrale forutsetninger. Spesielt hvor stor biomasse som skal transporteres eller behandles gir store utslag på enhetskostnadene. For å oppnå kostnadsreduksjon vil en fornuftig kapasitetsutnyttelse av brønnbåtene være essensielt, og det vil være klokt å tilpasse kapasiteten etter behov hvis kostnadsminimering er den overordnede målsetningen i en slik beslutningssituasjon. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22664 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | FSK-3960 | |
dc.subject | Brønnbåt | en_US |
dc.subject | VDP::Agriculture and fishery disciplines: 900::Fisheries science: 920::Aquaculture: 922 | en_US |
dc.subject | VDP::Landbruks- og Fiskerifag: 900::Fiskerifag: 920::Akvakultur: 922 | en_US |
dc.title | Stordriftsfordeler ved brønnbåtoperasjoner | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |