Teaterets pedagogiske muligheter - i regi av Bakhtins dialogforståelse
Author
Eriksen, TrondAbstract
Roland Barthes beskriver fortellingen som et uttrykk for selve livet (Barthes, 1977). Gjennom fortellingen søker mennesket å begripe seg selv og det samfunnet de lever i. Teateret er en gammel arena der fortellinger ytres. Her kommer følelser, ønsker, vilje og intensjoner til uttrykk. Med forankring i dialogbegrepet til Bakhtin skal jeg i dette kapittelet prøve å lokalisere et pedagogisk potensial i møtet mellom studenter og et teaterstykke. Ulike stemmer møtes og utfordrer hverandre der det emosjonelle engasjementet står sentralt. Spørsmålet er om det finnes kunnskapsbygging i slike møter.
Publisher
Orkana forlagCitation
Eriksen: Teaterets pedagogiske muligheter - i regi av Bakhtins dialogforståelse. In: Thoresen AL, Norbye B. Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning , 2020. Orkana ForlagMetadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)