Læring av erfaring med snøskredulykke
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/23427Dato
2020-12-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Det sies at vi best lærer av våre feil. Hvis man ved høyrisikoaktiviteter som skikjøring i skredterreng lærer best ved å faktisk oppleve en ulykke vil det kunne få alvorlige konsekvenser. Likevel viste studie til Mannberg, Hetland og Pfuhl (2020) at 38% av de som har opplevd snøskredulykke blir tatt gjentatte ganger. Hva lærer vi etter en snøskredulykke? Denne studien hadde fire forskningsspørsmål: 1) vil det å bli påmint din snøskredulykke endre din risikovurdering? 2) har erfaring med snøskred gjort deg mer forsiktig? 3) kan det å forestille seg å ha opplevd en snøskredulykke føre til lignende holdninger som de som har opplevd det? og 4) er alvorlighetsgraden av en snøskredulykke relatert til sensasjonssøking? Et spørreskjema ble utarbeidet der deltakere (N = 401) med og uten snøskrederfaring fikk bedømme ulike snøskred-scenarioer på to tidspunkter (før og etter påminnelse av egen snøskredulykke). Deltakerne ble også spurt hvordan ulykken har påvirket dem, og for de uten snøskrederfaring å forestille seg konsekvensene av å ha blitt utsatt. Hypotesen vår var at deltakerne med snøskrederfaring ville endre risikovurdering/atferd til å bli mer forsiktig. Funnene viste at alle gruppene vurderte scenarioene som mindre farlig etter påminnelse. I tillegg anga deltakerne som ikke hadde opplevd en snøskredulykke å bli mer forsiktige etter en ulykke.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: