«Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/23618Dato
2021-06-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Lian, Bjørn-HaraldSammendrag
I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i
ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og
samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn,
innvirkning på undervisning om temaet. For å kunne utarbeide undersøkelsen tok jeg
utgangspunkt i problemstillingen:
Hvordan opplever samfunnfagslærere i ungdomsskolen, sin egen kompetanse i undervisninga
om samisk kultur og samfunnsliv?
Vider har jeg søkt svar på følgende to forskningsspørsmål:
Hvilke faktorer mener lærer er viktigst for at eleven skal nå kompetansemål etter 10. trinn?
Får samfunnsfagslærere frem samisk mangfold i sin undervisning?
Teorigrunnlaget i oppgave bygger på tidligere forskning av Kristin Eriksen, Lisbeth Johanson
og Åse Røthing. Stikkord her er : fremstilling av samer i lærebøker, bruk av lokal samisk
kunnskap i undevisning og undervisning/ forebygging av fordommer.
Undersøkelsen er egenutviklet og dataene i undersøkelsen er hentet inn gjennom en
tverrsnittundersøkelse (N= 35), og presenteres grafisk og deskriptivt. I undersøkelsen er det er
det signifikante funn på at bruk av lokal samisk kunnskap og fokus fra skolens ledelse
oppleves av lærere som viktigste faktorer i undervisning om samisk kultur og samfunnsliv.
Videre kommer det tydelig frem at lærere opplever det vanskelig å få frem samisk mangfold i
undervisningen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: