Det polare portrettet som et rom for reforhandling av kjønn, maskulinitet og nasjonal identitet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/23794Dato
2021-11-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Jenssen, Reidun TorskeSammendrag
Denne oppgaven undersøker det polare portrettet som et rom for å diskutere og reforhandle idéer om kjønn, maskulinitet og nasjonal identitet. Oppgaven diskuterer det polare portrettet som bærer av sentrale verdier i forbindelse med norsk selvforståelse, gjennom portretter av Marie Høeg, Monica Kristensen og Sayed Sattar Hasan iscenesatt som polare helter. Teksten analyserer portrettene i lys av problemstillingen; hvordan kan man bruke det polare portrettet for å reforhandle idéen om norsk identitet, på tvers av tid, kjønn og nasjonalitet/etnisitet? Fotograf og kvinnesaksaktivist Høeg reforhandler kjønn og kjønnsroller i et privat fotostudio rundt år 1900, mens Kristensens rolle som kvinnelig polfarer står i kontrast til den maskuline tradisjonen. Til slutt bruker kunstner Sayed Sattar Hasan sitt alter ego Hasansen for å «kle på seg» polfareren som symbol og dermed stille spørsmål rundt nasjonal identitet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: