dc.contributor.author | Gaasland, Rolf | |
dc.date.accessioned | 2022-02-02T10:02:26Z | |
dc.date.available | 2022-02-02T10:02:26Z | |
dc.date.issued | 2022-01-11 | |
dc.description.abstract | Artikkelen argumenterer for verdien av å arbeide hermeneutisk på en metodisk måte med
litterære tekster i klasserommet. Den baserer seg på overbevisningen om at det å gjøre seg
lydhør overfor et annet menneskes tankeverden er verdifullt i seg selv og dessuten at
tolkningsarbeidet er uløselig forbundet med dyder som selvarbeid og selverkjennelse.
Artikkelen er delt i tre hoveddeler. Først gir den et eksempel på hvordan en tolkning av
folkeeventyret «Hans og Grete» kan se ut når den sikter mot å realisere Hans-Georg Gadamers
forestilling om metodisk bevissthet. Deretter utdypes Gadamers forestilling om metodisk
bevissthet før artikkelen til slutt presenterer og anbefaler en tolkningsmetodikk laget for å
kunne hjelpe elever/studenter til å realisere forestillingen om en metodisk bevissthet i arbeidet
med litterære tekster. | en_US |
dc.description.abstract | The article argues for the value of working hermeneutically in a methodical way with literary
texts in the classroom. It is based on the belief that being responsive to another human being’s
world of thought is valuable in itself and also that the interpretive effort is inextricably linked
with virtues such as self-work and self-knowledge. The article is divided into three main parts.
Firstly, it offers an example of what an interpretation of the folktale «Hansel and Gretel» might
look like when it aims to realize Hans-Georg Gadamer's notion of methodological awareness.
Gadamer's notion of methodological awareness is then further elaborated on before the article
finally presents and recommends a hermeneutical methodology designed to help pupils/students
practice a methodical awareness when working with literary texts. | en_US |
dc.identifier.citation | Gaasland. Omveien hjem. «Hans og Grete» i klasserommet. Nordlit. 2021 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1981105 | |
dc.identifier.doi | 10.7557/13.6380 | |
dc.identifier.issn | 0809-1668 | |
dc.identifier.issn | 1503-2086 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/23898 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Septentrio Academic Publishing | en_US |
dc.relation.journal | Nordlit | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | en_US |
dc.title | Omveien hjem. «Hans og Grete» i klasserommet | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |