Yhđessä – Sammen om kvenske virkeligheter: Situering og akademisk ansvarlighet i forskningsprosessen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/23899Date
2021-12-17Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
This article discusses methodological aspects of an ongoing research project on Kven worldings. The work is inspired by Donna Haraway’s perspectives on situated research. A metalogue, where the authors share reflections and discuss their maneuvers as researchers, makes visible some of the ontological and epistemological troubles the researchers are facing related to the philosophical research approach, what kind of knowledge the researchers are in position to produce, and what it can mean to be allies with the Kven communities to/from which the research speaks. The article supports critical transgressive research, as part of a diverse and broad opposition to injustice. Via the building of alliances and relations, and a critical consciousness around situatedness, the authors argue for a collaborative effort to develop knowledge.
I denne artikkelen diskuteres metodologiske aspekter ved et pågående forskningsprosjekt om kvenske virkeligheter. Arbeidet er inspirert av Donna Haraways perspektiver om situert forskning. Gjennom en metalog, der forfatterne deler refleksjoner og diskusjoner om manøvreringer, synliggjøres noen av de ontologiske og epistemologiske flokene forskerne står i, som dreier seg om den vitenskapsfilosofiske inngangen forskningen tar, hvilken kunnskap forskerne står i posisjon til å produsere, og hva det kan bety å bygge allianser med aktører i det kvenske feltet forskningen snakker til og fra. Artikkelen fremmer transgressiv forskning, som del av en kollektiv og mangfoldig motstand mot ulike former av urettferdighet. Gjennom allianse- og relasjonsbygging og kritisk bevissthet rundt egen situering, argumenterer forfatterne for en kollektiv innsats for kunnskapen som produseres
Publisher
UniversitetsforlagetCitation
Øyen G, Kvidal-Røvik T. Yhđessä – Sammen om kvenske virkeligheter: Situering og akademisk ansvarlighet i forskningsprosessen. Tidsskrift for kjønnsforskning. 2021;45(4):188-196Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)