Økte skriveferdigheter gjennom formativ vurdering
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25168Dato
2022-04-22Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
I denne studien diskuterer vi studentrespons på formativ vurdering i forbindelse med et bachelorkurs i akademisk skriving. Formativ vurdering er underveisvurdering og -veiledning, den former læring og bringer den lærende fremover (Bennett, 2011, 2018; Wiliam, 2018). Vårt formål med studien er å utforske hvilke typer formativ vurdering studenter opplever som verdifulle for utvikling av ferdigheter i akademisk skriving. Underveisvurdering krever tre sentrale prosesser: a) at underviseren er klar over hvor den lærende er, b) hvor den lærende er på vei og c) hva som kreves for å komme dit (jf. Black & Wiliam, 2009). Følgelig, hva studenter allerede kan og hva underviseren forstår og gjør, er avgjørende for studentenes læring. Med to faglærere og samarbeidslæring som kursramme, undersøkte vi studentenes respons på følgende typer underveisvurderinger:
Beskrivelse
Forlag
NTNUSitering
Nordli IC, Opdal Pa. Økte skriveferdigheter gjennom formativ vurdering. Læring om læring. 2022;8(1)Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)