Å klatre på russisk. En korpusundersøkelse av russiske verb for å klatre.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25749Dato
2022-05-10Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Johansen, LiseSammendrag
I denne masteroppgaven tar jeg for meg og sammenligner de russiske verbene for å klatre. Jeg har gjort en korpusundersøkelse, og tatt i bruk både Det russiske nasjonalkorpuset (RNC) og parallellkorpuset RuN, som er utviklet ved Universitetet i Oslo. RuN-korpuset består av en samling oversatte tekster. Russiske bevegelsesverb har enretningsverb og flerretningsverb, eller bestemte og ubestemte bevegelsesverb som de også kan kalles. Når det gjelder de russiske verbene for å klatre, har vi ett enretningsverb (лезть) og to flerretningsverb (лазить og лазать). To flerretningsverb med samme betydning er uvanlig, og jeg sammenligner bruken av de to flerretningsverbene for å se etter likheter og forskjeller i bruk. Jeg ser funnene i lys av fire forskjellige språkhistoriske utviklingsscenarier; at det ene verbet tar over, at det utvikles ulike betydninger og bruksområdet, at verbene brukes ulikt i dialekter og sosiolekter, eller at ingenting skjer og verbene lever side om side. Jeg ser også på prefigerte klatreverb, og her dukker det opp to verb til med klatrebetydning; -лезти og -лезать. Disse to verbene finnes ikke i uprefigerte utgaver, kun i prefigerte varianter. Jeg ser på alle funn av disse fem verbene med de 19 vanligste prefiksene på russisk. Det er stor forskjell i prefiksbruken, noen brukes nesten ikke og andre brukes veldig mye. I tillegg er det forskjeller i hvilke prefikser som brukes med hvilke verb, selv om det i hovedsak er de samme prefiksene som er mest vanlig. Til slutt har jeg sammenlignet bruken av verb for å klatre med verb for å krype. Det viser seg at de russiske verbene for å klatre også brukes der vi på norsk ville sagt krype, mens de russiske verbene for å krype kun brukes i betydning krype. I tillegg til disse funnene har jeg for hvert tema gjort meg opp en mening om hva som er nyttig å med som strategisk input i innlæringen av russisk til studenter som lærer russisk som fremmedspråk.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: